Podsumowanie 2022 r. w Girls Money Club – największej społeczności inwestorek w Polsce

O ile w 2021 roku projekt Girls Money Club przeszedł drogę od pomysłu do powstania największej w Polsce społeczności kobiet zainteresowanych inwestowaniem – to 2022 rok przyniósł rozwój projektu w tempie, które przekroczyło moje oczekiwania.

To już drugie podsumowanie roku w projekcie Girls Money Club – czyli społeczności kobiet zainteresowanych tematyką pieniędzy, inwestowania, zdalnej pracy i tworzenia kilku źródeł przychodów.

W pierwszym podsumowaniu, opublikowanym rok temu, opisywałam, jak narodził się pomysł na Girls Money Club i jak od zera budowałam – wraz z tworzącym się spontanicznie kobiecym teamem – największą w Polsce społeczność dziewczyn/kobiet, edukujących się w zakresie inwestycji i dążeń do wolności finansowej.

Już pierwszy rok funkcjonowania GMC, pełen spontaniczności i testowania różnych pomysłów, był dla mnie czasem nie tylko wytężonej pracy, ale i wielu pozytywnych zaskoczeń. Tymczasem drugi rok to czas dynamicznego rozwoju pod wieloma względami – nie tylko powiększającego się grona obserwatorek czy kursantek, ale także liczby nowych pomysłów i produktów oraz rosnącego teamu GMC

Podsumowanie 2022 roku w Girls Money Club dzielę więc na znacznie więcej części niż rok temu. Tym razem są nimi:

  • Misja
  • Grupa na Facebooku
  • Instagram, TikTok i inne media społecznościowe
  • Strona www i blog
  • Newsletter
  • Podcast
  • Kurs inwestowania od podstaw
  • Klub GMC
  • Wyzwania
  • Spotkania
  • Zespół

Przy omówieniu każdego z tych obszarów, uchylę także rąbka tajemnicy w kwestii planów na 2023 rok.

A więc – zaczynamy!


Misja

Gdy zakładałam Girls Money Club w 2021 roku, głównym celem projektu było sprawdzenie, czy moja misja, polegająca na promowaniu inwestowania wśród kobiet, ma w ogóle sens. Tworzenie treści edukacyjnych to coś, co mi w duszy gra od dawna – i co realizowałam poprzez różne projekty, tworzone jeszcze od czasu studiów (takie jak magazyn o inwestowaniu TREND, który był obecny na polskim rynku przez dekadę i trafiał głównie do studentów i osób wchodzących na rynek pracy).

Ale GMC było i jest dla mnie projektem jeszcze bardziej osobistym, bowiem jest to projekt w pełni kobiecy, zahaczający o delikatną kwestię nierówności płci na polskim rynku kapitałowym – czyli rynku, który jest moim naturalnym środowiskiem od lat, który lubię, znam i w którym funkcjonuję przez całe moje zawodowe życie.

Szerzej o tych kwestiach pisałam w tym artykule Jak inwestują kobiety, jak również w ubiegłorocznym podsumowaniu.

Girls Money Club powstał jako projekt w całości oparty o wiedzę i zaangażowanie kobiet – i w 2022 roku starałam się, aby tak pozostało. Nasz już kilkuosobowy team tworzą same kobiety, wśród specjalistek przekazujących swoją wiedzę na webinarach także są tylko kobiety. Nie twierdzę, że tak zostanie na zawsze, ale przez ostatnie miesiące zależało mi, aby GMC nie zdryfował w kierunku wielu innych finansowych projektów i konferencji, w przypadku których ostatecznie uczestnikami czy wykładowcami wciąż są ci sami ludzie; w przypadku rynku finansowego, w większości mężczyźni.

Dlaczego? Z prostej przyczyny: łatwiej i przyjemniej jest uczyć się od osoby, z którą się utożsamiamy. Aby projekt skierowany do kobiet miał sens, powinny go tworzyć przede wszystkim inne kobiety, które wierzą w moc edukacji finansowej, bo sprawdziły ją na sobie. O ile mężczyźni o pieniądzach rozmawiają od lat, przekazują swoją wiedzę i poglądy w mediach – to słowa padające z ust kobiet mają zupełnie inny przekaz. I są po prostu skuteczniejsze.

Wydaje mi się zresztą, że nie tylko ja to dostrzegam. W 2022 roku zaczęłam widzieć powiew zmian na polskim rynku finansowym – w tym więcej projektów skierowanych właśnie do kobiet. Aczkolwiek, żeby nie było tak różowo: wciąż widać, że nadal jest za mało świeżej krwi, a za dużo haseł bez pokrycia, projektów bez realnych efektów (a nie tylko tych PR-owych) oraz zbyt wiele poruszania się wśród rynkowego establishmentu.

Jestem bardzo ciekawa, czy firmy z mojej ukochanej branży odkryją potencjał zatrudnionych u siebie kobiet, żeby dotrzeć do zupełnie nowej grupy odbiorczyń. To się okaże. Ja z moją misją w Girls Money Club się nie zatrzymuję, bo jedno jest dla mnie jasne: żadne hasła nie zastąpią realnego zaangażowania i przekazywania wiedzy, która pozwala innym kobietom rozwijać się i budować swoje majątki.

W 2022 roku, mimo tak wielkiej niepewności na świecie i tak silnych zawirowań na giełdach, miałam przywilej na własne oczy widzieć ewolucję budżetów osobistych tysięcy kobiet – i ewolucję ich wiedzy oraz pewności siebie. Najlepsza rzecz ever.


Grupa na Facebooku

W zasadzie od początku trzonem społeczności jest założona pod koniec stycznia 2021 r. grupa na Facebooku: Girls Money Club [praca zdalna | inwestowanie od podstaw]. Już w pierwszych miesiącach istnienia rozwijała się ona szybko: w trzy miesiące przekroczyła próg 2000 członkiń, a cały 2021 rok zakończyła liczbą niemal 6100 członkiń. Tymczasem na koniec 2022 roku grupa liczyła aż 14,6 tysięcy członkiń – samych kobiet.

O tym, w jaki sposób budowała się społeczność GMC poprzez grupę, napisałam więcej w artykule: Kulisy GMC #2 – budowanie społeczności.

Za największy sukces uznaję to, że większość dziewczyn dołączyła do grupy z polecenia dotychczasowych członkiń – ten trend utrzymał się także w 2022 roku, więc społeczność na Facebooku rozwijała się w stabilny i niewymuszony sposób.

O ile w 2021 roku to moje własne treści edukacyjne były siłą napędową grupy, to w 2022 roku przeszła ona ewolucję – a większość publikowanych postów pochodzi już od innych członkiń grupy. Dla mnie to ogromna radość, gdy widzę codzienne dyskusje na temat akcji, obligacji, kredytów, nieruchomości i wszystkich tematów ważnych w kontekście finansów osobistych.

Niezmiennie, coraz większa liczba członkiń to duża satysfakcja, ale i wyzwanie, by utrzymać jej kameralny charakter i otwartą przyjazną atmosferę. I właśnie dlatego w kolejnych miesiącach chcę stawiać na dalszy organiczny rozwój grupy, utrzymanie jakościowych edukacyjnych treści oraz wzajemne wsparcie i umacnianie więzi między jej członkiniami. Jak w każdej społeczności, to nie liczba członkiń, ale ich zaangażowanie, robią największą różnicę.

W roku 2022 grupa Girls Money Club liczyła już 14 600 dziewczyn.

Instagram, TikTok i inne media społecznościowe

Mimo że grupa na Facebooku żyje własnym życiem i ma się dobrze, to tego samego nie można było powiedzieć o profilu Girls Money Club PL na Facebooku. Ewidentnie medium społecznościowe, jakim jest Facebook, zaczęło działać inaczej – i najzwyczajniej w świecie, zauważyłam, że moja grupa docelowa jest gdzie indziej. 😌

A gdzie? Przede wszystkim na Instagramie. Jeszcze do 2021 roku Instagram traktowałam nonszalancko, po macoszemu, jako medium służące mi w zasadzie jedynie do dzielenia się sporadycznymi zdjęciami z podróży. Jednak wraz z rozwojem projektu Girls Money Club, uznałam, że dotychczasowa nonszalancja nie ma już racji bytu.

W 2022 roku zaczęłam publikować więcej edukacyjnych treści na moim profilu na Instagramie (@dorota.sierakowska), co sprawiło, że liczba obserwujących na koniec minionego roku wzrosła do 17 tysięcy. Dodatkowo, powstało konto @girls.money.club, na którym jest jeszcze więcej treści edukacyjnych.

Mocno, bo do niemal 14 tys. obserwujących, rozwinęło się konto Girls Money Club na TikToku, kilka filmików „wpadło” na YouTube Girls Money Club, ale nie ulega wątpliwości, że zaangażowana grupa kobiet to przede wszystkim Instagram – tam moje działania cieszą się największym odzewem i zaangażowaniem.

Co dalej? Stawiam przede wszystkim na Instagram oraz w pewnym, nieco mniejszym, stopniu na TikTok. Ale nie tylko – w 2023 roku w planach jest rozwinięcie profilu Girls Money Club także na LinkedIn. To ostatnie wynika ze specyfiki LinkedIn – moim zdaniem, to medium pomoże dotrzeć zarówno do osób, które posiadają pieniądze i chcą w mądry sposób nimi gospodarować, jak i do marek, z którymi GMC mógłby nawiązać przemyślaną współpracę.

Zresztą, profil Girls Money Club na LinkedIn oraz pierwsze posty już są! Sprawdźcie same: Girls Money Club 


Strona www i blog

O ile w 2021 roku strona internetowa Girls Money Club dopiero powstała, to była ona robiona na szybko, z potrzeby chwili. W poprzednim roku, gdy projekt już mocniej się rozwinął, naturalną koleją rzeczy było więc postawienie nowej, dopracowanej strony.

Tak też się stało. W czerwcu, nieco ponad rok od pierwszej wersji, światło dzienne ujrzała nowa strona Girls Money Club, której cechą charakterystyczną był podział na trzy ścieżki:

  • ścieżkę Inwestorki – czyli materiały powiązane z zarządzaniem swoimi finansami, w tym z inwestowaniem;
  • ścieżkę Cyfrowej Nomadki – czyli tematy związane z elastyczną ścieżką kariery, pracą zdalną i podróżami;
  • ścieżkę Przedsiębiorczyni – czyli zagadnienia powiązane z tworzeniem własnego biznesu czy też dodatkowego źródła przychodu.

Podział na ścieżki miał za zadanie ułatwienie dotarcia przez każdą czytelniczkę do treści, które ją najbardziej interesują – i to zarówno pod kątem artykułów na blogu, jak i odcinków podcastu Girls Money Club. Nowością jest także to, że w ramach poszczególnych ścieżek dostępne są darmowe e-booki powiązane tematycznie z każdą z nich. To sprawia, że już na samym wstępie blog oferuje naprawdę sporo różnorakich treści. Zresztą, na stronie widać było większy ruch: o ile w 2021 roku odwiedziło ją 12 tysięcy unikalnych użytkowników/-czek, to w 2022 r. ta liczba wzrosła do 46 tysięcy.

W 2022 r. na bloga girlsmoneyclub.pl zajrzało 46 tys. unikalnych użytkowników.

W minionym roku utrzymałam względną regularność w tworzeniu postów, ale… nie była to tylko moja zasługa, bowiem latem do zespołu GMC dołączyła Ewa, która wspierała mnie w tworzeniu kontentu. Dodatkowo, pojawiło się kilka artykułów gościnnych. W rezultacie, w 2022 roku na blogu ukazało się 40 artykułów, przy czym ja byłam autorką 18 z nich, Ewa stworzyła 17 tekstów, zaś 5 to zasługa pozostałych autorek (głównie Marysi, która w GMC zaczęła tworzyć treści związane z nieruchomościami).

Największym zainteresowaniem ponownie cieszyły się posty, dotyczące absolutnych podstaw inwestowania: obligacji, ETFów, podstaw polityki pieniężnej, lokowania niewielkich kwot pieniędzy. Dodatkowo, niezmiennie wyobraźnię czytelniczek rozpalał temat tworzenia kilku źródeł przychodów oraz drogi do wolności finansowej. Pełna rozpiska najpopularniejszych postów 2022 roku znajduje się tutaj: https://girlsmoneyclub.pl/kulisy-gmc-6-najchetniej-czytane-posty-blogowe-2022-roku/


Newsletter

W 2022 roku newsletter Girls Money Club nadal był obszarem, który przynosił mi dużo radości i budował więź z kobietami z naszej społeczności. Niezmiennie, newsletter na ogół pisałam w czwartek wieczorem i był on wysyłany w każdy piątek około południa.

W poprzednim roku dbałam o czynniki, które doprowadziły do znaczącego wzrostu zaangażowanej listy mailingowej już wcześniej, a więc:

  • Kuszące lead magnety (tym razem aż trzy! Oprócz wcześniejszego e-booka „50 sposobów na zarabianie”, pojawiły się także e-booki „Pytania i odpowiedzi początkującej inwestorki” oraz „Praca zdalna – jak połączyć podróże i zarabianie”);
  • Regularność (newsletter nadal pojawiał się w każdy piątek, bez wyjątku);
  • Edukacyjno-rozrywkowy charakter newslettera (tłumaczenie prostym językiem najważniejszych wydarzeń ze świata finansów, inspiracje dotyczące kariery i biznesu, polecajki do czytania/oglądania, itd.).

Ale tym razem doszedł jeszcze dwa inne kluczowe czynniki, pomagające budować listę mailingową:

  • Webinary – niektóre z nich okazały się prawdziwymi hitami (ponad 3000 zapisów na webinar „7 sposobów na inwestowanie do 500 zł”, ponad 2000 zapisów na webinar „100000 zł w rok”);
  • Wyzwania – tu dużym zainteresowaniem cieszyło się wyzwanie „Ogarnij blockchain z GMC” (1340 zapisanych kobiet) oraz wyzwanie noworoczne (do końca 2022 r. zapisało się na nie niemal 1500 kobiet, a w styczniu br. liczba ta przekroczyła 2200).

Regularność i moje zaangażowanie w tworzenie treści do newslettera, jak również wyzwania i webinary, przyniosły efekty. O ile na koniec 2021 roku do newslettera zapisanych było prawie 1500 osób, to na koniec 2022 r. liczba ta przekroczyła 8,6 tysiąca (oczywiście uwzględniając regularne „czyszczenie” osób nieaktywnych).

Także zaangażowanie czytelników newslettera pozostało spore i przebiło wszelkie średnie, zarówno te ogólne, jak i stricte branżowe. Przeciętna otwieralność maila (open rate) podskoczyła do 53% z 42% w 2021 r., zaś wskaźnik kliknięć (click rate) utrzymał się na 7-procentowym poziomie.

Te liczby są dla mnie ważne o tyle, że nie jest prosto utrzymać zaangażowanie, biorąc pod uwagę ograniczoną widoczność maili wśród odbiorczyń. Maile wysyłane masowo, zwłaszcza te zawierające linki i grafiki, wciąż wpadają często do zakładki Oferty lub nawet Spam (coraz rzadziej, ale jednak). To oznacza, że statystyki OR i CR tym bardziej mnie cieszą.

Poza tym, to nie są tylko liczby. Z radością czytam maile zwrotne od subskrybentek, które piątkową lekturę newslettera traktują jako część swojej przedweekendowej rutyny. 😉

Co w 2023 roku? Nadal będę dbać o jakość i bezpośredni przekaz. Pisanie newslettera stało się już moją tradycją, kultywowaną w każdy czwartkowy wieczór – i tę dyscyplinę chciałabym utrzymać.

Newsletter Girls Money Club jest nadal chętnie czytany!

Podcast Girls Money Club

Jeśli miałabym wskazać obszar, który w 2022 roku przyniósł mi w Girls Money Club jeszcze więcej radości i spełnienia niż newsletter, to byłby to podcast, nazwany – a jakże – Girls Money Club Podcast (do przesłuchania m.in. na Spotify i YouTube). Ruszył on pod koniec stycznia ubiegłego roku i obejmował tematyką wszystkie te obszary, które już wcześniej znane były z mojego bloga i mediów społecznościowych.

Odcinki podcastu publikowane były co tydzień, w każdy wtorek. Od samego startu dbałam o regularność – nauczona błędami przeszłości. 😉 To nie jest bowiem moje pierwsze zderzenie z tworzeniem podcastu: wcześniej wraz z moją koleżanką Kasią Urbaniak nagrywałyśmy podcast Dziewczyny Alfa. Dawał on nam dużo radości i był coraz częściej słuchany, ale nasze napięte grafiki sprawiały, że ciężko nam było znaleźć czas na regularne nagrywanie. W rezultacie, formuła podcastu naturalnie się wypaliła.

Tym razem nie chciałam popełnić tego błędu i już od samego początku miałam zaplanowane kolejne tematy i czas na nagrywanie podcastu – mimo że wplecenie tego w grafik nie było proste. W rezultacie, w 2022 roku powstało aż 49 odcinków podcastu (tym samym, w 2023 rok wchodziłam jubileuszowym, 50. odcinkiem podcastu), z czego mniej więcej dwie trzecie dotyczyła zarządzania pieniędzmi i inwestowania, zaś pozostałe obejmowały takie tematy jak m.in. rozwój kariery czy przedsiębiorczość. Ogólnie, cała tematyka – zgodnie z planem – kręciła się wokół pieniędzy.

Co do statystyk – w całym 2022 roku łączna liczba przesłuchań podcastu przekroczyła 57 tysięcy, co daje średnio 1160 przesłuchań na odcinek. Największą popularnością cieszyły się jednak odcinki początkowe – cały spis najchętniej słuchanych odcinków możecie znaleźć na blogu: Kulisy GMC #7 – Najchętniej słuchane odcinki podcastu.


Kurs inwestowania od podstaw

W 2021 roku odbyły się dwie pierwsze edycje kobiecego kursu „Inwestowanie od podstaw – od zera do pierwszej transakcji” – czyli kursu od kobiety dla innych kobiet! Kurs bardzo się Wam spodobał, stając się flagowym produktem Girls Money Club. Jasne więc było to, że w 2022 roku odbędą się kolejne edycje.

Dla przypomnienia: cel kursu to przekazanie solidnej, ale nieprzytłaczającej porcji wiedzy dla niefinansistek, która jest idealnym rozpoczęciem przygody z inwestowaniem – z uwzględnieniem stopniowego wdrażania się w różne instrumenty finansowe i odpowiedniego zarządzania ryzykiem. No i oczywiście – z uwzględnieniem potrzeb kobiet, takich jak np. brak czasu na aktywne zarządzanie swoim kapitałem.

Po dwóch edycjach w 2021 roku, w minionym roku drzwi do kursu otwierały się trzy razy – w marcu, czerwcu oraz listopadzie. A więc tylko trzy edycje – za to znacznie więcej kursantek niż rok wcześniej.

O ile w 2021 roku do kursu dołączyło 159 kobiet, to w 2022 roku liczba ta wyniosła aż 851! Łącznie więc na kursie jest już 1010 kobiet, które krok po kroku, od samiutkich podstaw, uczą się inwestowania.

Skąd wziął się sukces kursu? Wiedza o inwestowaniu po prostu okazała się potrzebna – zwłaszcza biorąc pod uwagę ogrom niepewności w światowej polityce i gospodarce, który przyniósł ze sobą już początek minionego roku. Wojna, spadki na giełdach i krypto, wzrosty cen surowców, wysoka inflacja, podwyżki stóp procentowych, problemy ze spięciem domowego budżetu – to wszystko niespodziewanie spadło na wiele osób, budząc naturalną potrzebę zajęcia się w końcu swoimi finansami.

Ale, co najważniejsze, kurs przynosi efekty! Większość uczestniczek kursu faktycznie założyła rachunki maklerskie (na ogół po raz pierwszy w życiu), w tym rachunki IKE i IKZE. Dokonały one także swoich pierwszych transakcji na rynku akcji (np. kupując jednostki funduszy ETF opartych o indeksy), kupiły obligacje detaliczne lub pierwsze sztabki lub monety ze złota. Co więcej, absolwentki wcześniejszych edycji zaczęły coraz odważniej lokować kapitał także na rynkach akcji, szlifując wiedzę dotyczącą inwestowania aktywnego.

Dumą mnie rozpiera to, gdy widzę, jak absolwentki kursu rozróżniają możliwości zarządzania swoimi pieniędzmi i doboru odpowiednich instrumentów, w zależności od tego, czy chodzi o finansową poduszkę bezpieczeństwa, budowę portfela długoterminowego w oparciu o pasywne inwestycje, czy też o aktywne inwestowanie. Nic nie cieszy tak bardzo, jak efekty kursu w postaci realnych działań i coraz większej pewności siebie tak wielu kobiet.


Klub GMC

Ale kurs inwestowania bynajmniej nie był jedynym produktem GMC w poprzednim roku. Przyszedł bowiem czas na coś nowego – co zresztą było rezultatem rozmów z kursantkami, które po swoich pierwszych doświadczeniach z inwestowaniem nabrały apetytu na coś więcej.

I tak powstał Klub GMC, czyli platforma subskrypcyjna, będąca czymś w rodzaju finansowego uniwersytetu online. Klub GMC składa się bowiem ze ścieżek, czyli odpowiedników przedmiotów na uczelni – a każda ścieżka dotyczy konkretnej umiejętności powiązanej z zarabianiem lub zarządzaniem pieniędzmi.

W 2021 roku w całości przeprowadzone zostały dwie ścieżki:

  • Inwestowanie aktywne od podstaw – ścieżka wprowadzająca do zagadnień związanych z aktywnym inwestowaniem, przeznaczona dla osób, które mają już zbudowany portfel pasywnych inwestycji i nabrały ochoty na bardziej aktywne zawieranie transakcji.
  • Dodatkowe źródło przychodu od zera – ścieżka pokazująca, jak krok po kroku, w przemyślany i skuteczny sposób, stworzyć dodatkowe źródło przychodu (lub wręcz uruchomić nowy biznes).

Dodatkowo, pod koniec roku wystartowały dwie kolejne ścieżki:

  • Analiza techniczna od podstaw – ścieżka przybliżająca kluczowe informacje na temat czytania giełdowych wykresów.
  • Inwestowanie w nieruchomości – ścieżka prowadzona przez doświadczoną rzeczoznawczynię majątkową, pokazująca wszelkie kluczowe aspekty inwestowania w nieruchomości na różne sposoby, jak również kupowania nieruchomości na cele mieszkalne dla siebie.

Na koniec roku do Klubu GMC zapisanych było aż 306 klubowiczek, co uważam za naprawdę solidny start platformy! A w bieżącym roku z pewnością nie zabraknie nowych ścieżek, skupionych wokół zarówno zarabiania, jak i inwestowania pieniędzy na różne sposoby. 


Wyzwania

Tak, tym razem nie było jednego wyzwania, lecz aż dwa! Oba były całkowicie bezpłatne dla uczestniczek.

Pierwsze z nich – o nazwie „Ogarnij blockchain z Girls Money Club” – jak sama nazwa wskazuje, dotyczyło tematu nowoczesnych inwestycji. Już od dłuższego czasu czułam bowiem potrzebę wytłumaczenia prostym językiem kwestii dotyczących technologii blockchain, kryptowalut, NFT, Metaverse czy DeFi. Czułam, że wokół tego tematu jest zbyt wiele teorii spiskowych i skrajnych opinii, a za mało czysto merytorycznej dyskusji w gronie finansistów i inwestorów, znających także tradycyjne rynki.

Wyzwanie wystartowało w październiku 2022 roku, a zapisało się na nie aż 1340 kobiet! Ta liczba tylko uświadomiła mi, że wytłumaczenie świata blockchain było potrzebne – aby poszerzyć wiedzę na ten temat i umożliwić przemyślane inwestycje na tym rynku.

Za przygotowanie treści, pod moim czujnym okiem, odpowiadała Ewa (więcej poniżej, w części Zespół) – i ogarnęła je świetnie! Każdego dnia 7-dniowego wyzwania uczestniczki otrzymywały materiały w postaci edukacyjnego filmu oraz notatek w wersji PDF.

Wisienką na torcie po wyzwaniu blockchainowym były warsztaty dotyczące tradingu na krypto w Warszawie oraz wspólny wyjazd w gronie GMC do Berlina na konferencję Next Block Expo.

Z kolei drugie wyzwanie miało miejsce na koniec 2022 roku. Podobnie bowiem jak rok wcześniej, zdecydowałyśmy się przeprowadzić w Girls Money Club noworoczne wyzwanie, podsumowujące 7 istotnych obszarów życia: kariera, finanse osobiste, zdrowie, psychika i emocje, relacje, energia/produktywność, oraz pasje, hobby i rozwój osobisty.

Na powtórce wyzwania mi zależało, bowiem na przełomie lat 2021 i 2022 wzięło w nim udział aż 478 uczestniczek, a po wyzwaniu otrzymałam bardzo pozytywny feedback. Tym razem frekwencja także nie zawiodła: do końca 2022 roku na wyzwanie zapisało się niemal 1500 osób, a w momencie pisania tego artykułu liczba ta przekroczyła 2400.

W tym roku wyzwanie było dłuższe (21 dni zamiast 7 dni), a oprócz filmików i materiałów ćwiczeniowych w wersji PDF, wysyłanych regularnie na maila uczestniczek, postanowiłam przeprowadzić wywiady ze specjalistkami w poszczególnych obszarach. Wywiady odbyły się na platformie Instagram, zaś później opublikowane zostały (lub zostaną) także jako odcinki podcastu Girls Money Club.


Spotkania

Rok 2022 był szczególny także w innym wymiarze – bo w końcu w Girls Money Club zaczęłyśmy spotykać się na żywo! Pierwsze spotkania to organizacyjny eksperyment – ze względu na nawał pracy, odbyły się one w relatywnie niewielkim gronie (15-50 kobiet), ale z dużym naciskiem na networking.

Ogólnie, odbyło się dziewięć spotkań: trzy na warszawskim tarasie, dwa w Krakowie (w tym jedno na spontanie z okazji marcowej konferencji Invest Cuffs), po jednym we Wrocławiu i Poznaniu; jak również warsztaty tradingowe na żywo w centrum Warszawy oraz wyjazd na blockchainową konferencję do Berlina w gronie 10 dziewczyn.

Moim zdaniem, w spotkaniach na żywo jest coś przełomowego – przenoszą one społeczność na wyższy poziom. W 2023 roku spotkania będą priorytetem. Zresztą, już w marcu pojawią się aż trzy okazje do networkingu na żywo: Konferencja Akademii Inwestorki 3 marca w Warszawie, wspólny wyjazd na narty 10 marca we włoskie Dolomity (kod „GMC” daje 100 zł zniżki!) oraz Strefa Inwestycji Kobiet podczas konferencji Invest Cuffs w Krakowie w dniach 24-25 marca.


Zespół

Last but not least – 2022 rok był czasem ważnych zmian także w naszym zespole. Jako że pojawiło się dużo nowych projektów, to stało się dla mnie oczywiste, że w GMC musi nas być więcej!

O ile jeszcze w 2021 roku pomagały mi cztery dziewczyny, przy czym żadna z nich nie była zatrudniona full time, to w 2022 roku do teamu na stałe, w pełnym wymiarze godzin, dołączyła Ewa Puda, która odciążyła mnie w tworzeniu treści na bloga oraz wspomogła organizacyjnie m.in. przy organizacji spotkań GMC na żywo.

Zespół jest jednak znacznie większy! Oprócz mnie i Ewy, które odpowiadamy głównie za tzw. kontent, nadal pracuje z nami moja pierwsza wirtualna asystentka Iza (wspiera strategicznie, idealnie dobiera kolejne dziewczyny do zespołu w ramach swojej agencji Resultea), a dodatkowo wspierają mnie Magda (mistrzyni organizacji, moja prawa ręka w kwestiach technicznych), Martyna (która ogarnia technicznie podcast Girls Money Club), Natalia (która wspomaga mnie przy montażu filmików na media społecznościowe i nie tylko), Agata (która stoi za nową identyfikacją wizualną i stroną internetową Girls Money Club) oraz Asia (która tworzy piękne grafiki na media społecznościowe).

Łącznie jest nas już osiem!

Ale bardziej od tej liczby cieszy mnie jakość naszej współpracy – po prostu pracuje nam się ze sobą dobrze i nie gubimy entuzjazmu. 😊

Co dalej? Niewątpliwie ogromnym plusem jest fakt, że tak wiele udało się w GMC zrobić w poprzednim roku, mimo mnóstwa spontanicznych pomysłów „na już” i tak szybkiego rozwoju, że zahaczał on wręcz o chaos. A wszystko dlatego, że każda z nas znała swoją rolę.

W 2023 roku jako kluczowy cel wymieniłabym wprowadzenie procesów, które jeszcze bardziej usprawnią naszą pracę. Wiem – brzmi jak zdanie wyjęte z korpo, ale… prawdopodobnie każdy właściciel biznesu rozumie, o czym teraz piszę. Odpowiednie procesy oraz klarowny podział zadań, w tym ich kolejności, to coś, co czyni pracę lżejszą i przyjemniejszą. I taki jest plan.


Podsumowanie

Gdy sięgam do tekstu pisanego przed rokiem, z radością stwierdzam, że udało mi się zrealizować większość planów, które założyłam sobie na 2022 rok w ramach społeczności Girls Money Club. Podcast, spotkania na żywo, nowa strona internetowa, odświeżenie mediów społecznościowych oraz więcej treści dla zaawansowanych – to wszystko pojawiło się w GMC w ostatnich 12 miesiącach.

Jedynym niezrealizowanym planem był projekt książkowy, dotyczący napisania kompleksowego podręcznika dla początkujących, pomagającego ogarnąć finanse (wraz z pierwszymi inwestycjami) od zera. Ten projekt przesuwam więc na 2023 rok – licząc na to, że większe uporządkowanie pozostałych projektów da mi więcej czasu i przestrzeni w głowie na pisanie.

2022 rok pokazał, że stworzenie GMC miało sens, a ogarnięcie swoich finansów i mądre ulokowanie oszczędności potrafi zdziałać cuda. Cieszę się na nowe przygody w projekcie Girls Money Club i jeszcze więcej przekazywania przydatnej wiedzy oraz wspierania członkiń w nabieraniu pewności siebie w zarządzaniu pieniędzmi.

Podsumowanie możesz również odsłuchać w formie podcastu!

Zapisz się na newsletter i pobierz e-booka 50 SPOSOBÓW NA ZARABIANIE!

Marzysz o tym, aby mieć dodatkowe źródło przychodu?

Chcesz zmienić pracę na taką, którą pokochasz i która przyniesie ci satysfakcjonujące zarobki?

A może twoim celem jest własny biznes?

.

Zobacz również:

54: PPK – czym są i czy się opłacają?

PPK, czyli Pracownicze Plany Kapitałowe, to temat, który budzi wiele emocji – głównie dlatego, że jest to jeszcze całkiem nowy sposób na oszczędzanie i inwestowanie na swoją emeryturę. Czy więc obecność w PPK się opłaca, czy lepiej się z PPK wypisać? Po tym docinku podcastu będziesz miała na to swój plan!

Czytaj więcej »

53: Jak jeść, by mieć lepsze życie?

Dlaczego w podcaście o finansach i inwestowaniu znalazł się temat zdrowia? Dlatego, że bez zdrowego ciała nie jesteśmy w stanie zadbać dobrze o swoje finanse. A poza tym, niezdrowe ciało (wizyty u lekarzy!) niestety kosztuje. Zaprosiłam do rozmowy o zdrowiu szczególną gościnię, dietetyczkę Roksanę Środę. Dowiecie się, jak zadbać o swoje zdrowie, aby było prosto, efektywnie i relatywnie tanio.

Czytaj więcej »

52: Jak ogarnąć swój domowy budżet? Praktyczne rady!

Ogarnianie swoich finansów osobistych bez budżetu domowego jest jak podróżowanie bez mapy – można, ale po co? Z mapą jest wygodniej, przyjemniej i efektywniej. Dziś zapraszam Was na rozmowę z Beatą Singh, prowadzącą bloga i profil @mojenawierzchu, która jest specjalistką od oszczędzania i tworzenia budżetu dopasowanego do potrzeb i możliwości każdej z nas.

Czytaj więcej »