fui\

Własny biznes w 8 krokach

Tworzenie własnego biznesu od zera nie jest proste, ale przy odpowiednim planie jesteśmy w stanie znacząco zwiększyć nasze szanse na sukces. Zobacz, od czego zacząć prace nad własnym biznesem, aby uniknąć niepotrzebnych błędów, kosztów i rozczarowań – a jednocześnie przyspieszyć drogę do wymarzonego celu!

Tworzenie własnego biznesu od zera nie jest proste, ale przy odpowiednim planie jesteśmy w stanie znacząco zwiększyć nasze szanse na sukces. Zobacz, jak zacząć własny biznes, aby uniknąć niepotrzebnych błędów, kosztów i rozczarowań – a jednocześnie przyspieszyć drogę do wymarzonego celu!

Jak stworzyć własny biznes, który zarabia? Na to pytanie nie ma jednoznacznie poprawnej odpowiedzi. Ale nie oznacza to, że trzeba błądzić po omacku.

Założenie własnej firmy jest proste, natomiast wiele osób zabiera się do tego w niewłaściwej kolejności. Jeśli jesteś jedną z tych osób, które myślą o tym, że najważniejszy jest marketing, ładne opakowanie produktu lub świetnie prowadzone sociale, to mam dla Ciebie złą wiadomość: te wszystkie rzeczy bywają ważne, ale nie najważniejsze. 

Kluczowe w biznesie jest to, aby sprzedawać coś, co jest użyteczne lub przyjemne dla Twoich klientów, co tworzy dla nich jakąś wartość. Cała reszta to tylko dodatek – czasem bardziej, czasem mniej istotny. 

Zobacz więc, jak zakładać nowy biznes we właściwej kolejności – i już na starcie ocenić, czy może on osiągnąć sukces i czy warto w niego inwestować więcej energii i pieniędzy. 

Nie twierdzę, że prezentowana przeze mnie kolejność to jedyne słuszne rozwiązanie, ale wiem jedno: popełniłam sporo błędów nie trzymając się właśnie takiej kolejności. I stworzyłam parę źródeł dodatkowego przychodu, gdy się jej trzymałam. 

A więc… zaczynamy!

Krok 1. Skoncentruj się na jednym pomyśle na własny biznes.

Wybierz jeden pomysł na biznes, który chcesz zrealizować. Tak – tylko jeden! 

Nie rozdrabniaj się na kilka pomysłów, bo wtedy jest duża szansa, że żadnego z nich nie przygotujesz porządnie. 

Wbrew pozorom, to często bywa trudne – dlatego już na tym etapie łatwo się zniechęcić. Być może jest bowiem tak, że masz dużo zainteresowań i różnych umiejętności i najzwyczajniej ciężko Ci się skoncentrować na jednym pomyśle na własny biznes. Masz wrażenie, że traciłabyś część fajnych rzeczy w życiu.

Ale może być też zupełnie na odwrót – tj. w ogóle nie masz pomysłów na biznes. Masz jakieś pasje, ale sama nie jesteś przekonana, czy można je jakoś zmonetyzować. Dodatkowo, masz wątpliwości, czy jesteś w czymkolwiek wystarczająco dobra, by stało się to Twoim sposobem na zarabianie pieniędzy. 

Niezależnie od tego, w której sytuacji jesteś, istnieją sposoby na to, aby wybrać jeden pomysł na własny biznes – taki, który nie tylko przyniesie Ci dużo frajdy, ale też będzie miał największe szanse na sukces. W tym wpisie możesz przeczytać o tym, jak wybrać najlepszy pomysł na biznes. Jeśli jeszcze nie przeczytałaś mojego darmowego ebooka „50 pomysłów na zarabianie”, to proponuję od niego zacząć. 😉

Krok 2. Napisz prosty biznesplan.

Nie musisz od razu tworzyć wielostronicowych dokumentów i robić dogłębnej analizy rynku. Wystarczy chociażby plan na kilka stron, w którym odpowiesz na najważniejsze pytania dotyczące Twojego biznesu.

Jakie to pytania? O tym napiszę cały artykuł, ale w telegraficznym skrócie są to pytania, które dają Ci klarowność dotyczącą Twojego potencjalnego (lub już utworzonego) biznesu. Chodzi więc o pytania typu:

– Kto jest Twoją grupą docelową?

– Jakie firmy/osoby to Twoja konkurencja, jak się wyróżnić na ich tle?

– Jaki produkt będziesz sprzedawać i jak technicznie będzie wyglądał proces sprzedaży?

– Na czym skupisz swoje działania marketingowe?

I tak dalej. 

Chociaż pytania wydają się proste i oczywiste, to nadal wielu przedsiębiorców ich sobie nie zadaje. To błąd, bo jeśli Ty poruszasz się po Twoim biznesie po omacku, to tym bardziej klienci nie będą wiedzieć, o co w nim chodzi. 

Owszem, intuicja i spontaniczność są ważne, ale biznesplan to taka twoja mapa, która pomoże Ci dotrzeć do celu: rentowności Twojego biznesu. Dzięki niej będziesz miała jasność dotyczącą kolejnych kroków i skuteczności tych kroków, które już podjęłaś. Tu możesz przeczytać więcej o biznesplanie i pobrać prosty szablon biznesplan!

Krok 3. Dokonaj wstępnej walidacji  – przetestuj swój pomysł.

To trzeci, szalenie ważny krok na drodze do rentownego biznesu. Wielu początkujących przedsiębiorców o nim zapomina – a niektórzy wręcz się go boją. 

Walidacja pomysłu polega na tym, aby już na tym etapie – czyli jeszcze zanim zaczniesz angażować się we własny biznes, tworzenie strony internetowej, itp. – sprawdzić, czy Twój pomysł podoba się innym i czy ma szansę przynieść zyski. To właśnie teraz masz czas na to, by zbadać rynek, albo nawet spróbować sprzedać wstępną wersję swojego produktu. 

Testowanie pomysłu bywa psychicznie trudne, bo wielu przedsiębiorców traktuje swoje pomysły osobiście. Tymczasem warto pozbyć się takiego podejścia, bo przez niego nie patrzymy trzeźwo na nasze działania. 

Jeśli Twój pomysł będzie podobał się innym, albo nawet jeśli zdobędziesz pierwszych klientów – to świetnie! To oznacza, że iść dalej i przekształcić pomysł w działającą firmę. 

A jeśli Twój pomysł nie znajduje odzewu albo zbiera krytykę – to trudno! Nie traktuj tego osobiście i nie brnij w dany temat za wszelką cenę. Zamiast tego, ciesz się, że nie zaangażowałaś się bardziej w coś, co przyniosłoby Ci frustrację. I dodatkowo, daj szansę kolejnemu pomysłowi. 🙂

Krok 4. Stwórz swoje miejsce w sieci.

Gdy już dokonasz pomyślnej walidacji swojego pomysłu, zabierz się za stworzenie miejsca, które będzie Twoją wizytówką w sieci. Takim miejscem jest przede wszystkim własna strona internetowa, ale może być nią także profil w mediach społecznościowych, konto w internetowym sklepie, itd. Ogólnie – chodzi o to, abyś miała miejsce, do którego będziesz odsyłać osoby zainteresowane Twoim produktem. 

Moim zdaniem warto zainwestować trochę czasu w zbudowanie strony internetowej, bo obecnie jest to coraz prostsze i tańsze. Stronę możesz stworzyć na bazie WordPressa lub takich narzędzi jak Squarespace czy Wix.

Jeśli nie masz dużego budżetu, to wydawaj tyle pieniędzy, by czuć się komfortowo. Nie musisz mieć od razu skomplikowanej strony z różnymi bajerami. Najpierw stwórz coś prostego i schludnego, a później nic nie będzie stało na przeszkodzie, aby zainwestować w lepszą stronę, gdy Twój biznes zacznie przynosić zyski.

Krok 5. Pomyśl o kwestiach związanych z rachunkowością i płatnościami.

Pomysł przetestowany, strona internetowa istnieje…. Co teraz?

Czas na papierologię i technikalia, czyli coś, co wielu inwestorów przyprawia o ból głowy, ale co jest konieczne, by prowadzić prawdziwy biznes. 

Na tym etapie pomyśl przede wszystkim o tym, jaką formę działalności gospodarczej chcesz prowadzić (i czy na tym etapie musisz), jak również jak chcesz się rozliczać. Jeśli Twoje przychody na początku są niewielkie, to możesz pomyśleć o działalności nierejestrowanej przez jakiś czas. 

Przy niewielkiej działalności możesz rozliczać się samodzielnie, ale jeśli nie czujesz się na siłach lub nie masz na to czasu, to przemyśl podpisanie umowy z księgową. Może się przydać także założenie biznesowego rachunku bankowego.

W końcu, zastanów się, jakie systemy płatności na stronie będą Ci potrzebne. Jeśli chcesz sprzedawać Twoje produkty przez własną stronę internetową, to wybierz jakiś konkretny system płatności, np. PayU czy Tpay.

Krok 6. Stwórz system sprzedaży. 

Robi się coraz ciekawiej!

Gdy masz już przetestowany pomysł oraz ogarnięte kwestie prawne i rachunkowe, a także masz stworzony jakiś sklep internetowy i możesz przyjmować płatności – to czas na sprzedawanie Twoich produktów na większą skalę.

Co to w praktyce oznacza? Że powinnaś na tym etapie pomyśleć o stworzeniu lejka sprzedażowego, który poprowadzi Twojego klienta od pierwszego kontaktu z Tobą do zakupu Twoich produktów. Lejek sprzedażowy to nic innego jak opis pewnego procesu: na jego starcie musisz ocenić, gdzie nastąpi Twój pierwszy kontakt z potencjalnym klientem, jak będziesz dbała o odbiorców swoich treści i pogłębiała z nimi relacje – i ostatecznie, jak przekonasz ich do kupienia od Ciebie danego produktu.

Na tym etapie dopracowujesz więc UX – user experience, czyli doświadczenie, jakie oferujesz każdej osobie, która natrafi na Ciebie w sieci lub gdziekolwiek indziej.

Krok 7. Zadbaj o widoczność.

Gdy masz już lejek sprzedażowy, stwórz plan, jak dotrzeć do jak największej liczby osób. Im więcej osób będzie o Tobie wiedziało, tym większe są szanse, że trafią do Ciebie osoby, które potrzebują Twoich produktów

Nie idź jednak tylko na ilość, a bardziej na jakość. Nie dbaj o widoczność ogólnie, ale o widoczność wśród osób, które mogą potrzebować tego, co oferujesz. Świetne biznesy są oparte na skutecznej sprzedaży, a ta jest możliwa tylko wtedy, gdy dotrzesz do odpowiednich osób. 

Przykład: jeśli produkujesz fronty do mebli kuchennych, to reklamuj się wśród osób, które akurat kupiły mieszkanie i je urządzają. Inny przykład: jeśli jesteś doradcą zawodowym, to reklamuj się w grupach i na forach dotyczących kariery. 

O swoją widoczność w określonej grupie osób możesz zadbać na wiele sposobów: od zwykłej płatnej reklamy po posty gościnne u kogoś innego na blogu czy też własny kanał YouTube.

Krok 8. Rozszerz swój team.

Gdy już wykonasz wszystkie poprzednie kroki, pomyśl o delegowaniu części pracy. Możesz zatrudnić kogoś w swojej firmie lub zdecydować się na usługi wirtualnej asystentki/asystenta lub innych przedsiębiorców: grafików, twórców treści, itp. 

Prawda jest taka, że możesz wesprzeć się innymi osobami już wcześniej – na etapie kroku 3, gdy zaczynasz dostrzegać, że Twój pomysł ma szansę szybko się rozwinąć i przynieść Ci dochody. Wtedy zatrudnienie osoby do pomocy, np. wirtualnej asystentki/asystenta, to inwestycja, która pomoże Ci osiągnąć Twoje cele znacznie szybciej. 

A nawet jeśli nie chcesz prosić o pomoc zanim zaczniesz zarabiać (np. dlatego, że po prostu nie masz na to budżetu), to pamiętaj, że nadal nie musisz czekać, aż będziesz mieć ogromne przychody. Twój czas i Twoja energia są ograniczone, więc i tak nie zrobisz wszystkiego najlepiej – a na pewno nie zrobisz wszystkiego najszybciej! Naucz się delegowania pracy, a Twoje życie i Twój biznes staną się łatwiejsze.

Własny biznes – podsumowanie

Zakładanie własnego biznesu zawsze wiąże się z jakąś dozą niepewności. Niemniej, ryzyko możesz zmniejszyć, jeśli zamiast chaotycznie szukać drogi dla siebie, postąpisz metodycznie. 

Bycie przedsiębiorcą to sztuka jak każda inna. O ile część jest w tym wirtuozerii, to większość rzeczy to czyste technikalia, które da się policzyć. 😉

W kolejnych tygodniach będę pisała więcej o poszczególnych krokach, abyś mogła prześledzić, jak założyć biznes krok po kroku w mądry i przemyślany sposób – i w ten sposób uniknąć rozczarowań.

Zapisz się na newsletter i pobierz e-booka 50 SPOSOBÓW NA ZARABIANIE!

Marzysz o tym, aby mieć dodatkowe źródło przychodu?

Chcesz zmienić pracę na taką, którą pokochasz i która przyniesie ci satysfakcjonujące zarobki?

A może twoim celem jest własny biznes?

.

Zobacz również:

Invest Cuffs 2024 – nagrody, stoisko, wykłady, czyli girl power w prawdziwym wydaniu! Kulisy GMC #12

Invest Cuffs to coroczne wydarzenie, które gromadzi entuzjastów i entuzjastki ze świata inwestycji. Jest to jedno z największych spotkań w Europie, na którym regularnie pojawia się wielu ekspertów i ekspertek z różnych dziedzin, takich jak akcje, start-upy, kryptowaluty, surowce, waluty, metale szlachetne czy fundusze inwestycyjne. W tym roku obchodziliśmy 10-lecie działalności Invest Cuffs, a my po raz pierwszy zaprezentowałyśmy nasze stoisko oraz miałyśmy całe dwie sale poświęcone edukacji skierowanej przede wszystkim do kobiet. Sprawdźcie, co wydarzyło się podczas tegorocznej edycji!

Czytaj więcej »

Trzecie urodziny GMC i otwarcie siedziby! Kulisy GMC #11

W sobotę 10.02 odbyło się wyjątkowe spotkanie w centrum Warszawy. Nie tylko obchodziłyśmy trzecią rocznicę utworzenia Girls Money Club we wspaniałym towarzystwie, ale również oficjalnie otworzyłyśmy nową siedzibę GMC. W dzisiejszym artykule dzielimy się podsumowaniem z tego ekscytującego eventu!

Czytaj więcej »

Finanse i miłość – jak rozmawiać o pieniądzach, by zbudować silniejszy związek? Zaproś bliską osobę na money date!

Pieniądze są często uznawane za źródło napięć w relacjach, ale mogą być także narzędziem do budowania zaufania oraz wspólnego bezpieczeństwa. Jak rozmawiać z partnerem lub partnerką o pieniądzach? W jaki sposób zorganizować wspólne finanse? W dzisiejszym artykule z okazji Walentynek podzielę się wskazówkami – z perspektywy kobiety-finansistki, w związku małżeńskim z finansistą. 😉

Czytaj więcej »