jak wybrać najlepszy pomysł na biznes

Jak wybrać najlepszy pomysł na biznes?

Pierwszym krokiem do stworzenia własnego biznesu jest wybór jednego, konkretnego pomysłu na ten biznes, zamiast rozdrabniania się na wiele różnych opcji. Ale jak to zrobić, gdy nie ma się żadnej idei – albo wręcz przeciwnie, ma się aż za wiele dostępnych opcji? Oto skuteczny sposób na wybranie swojej drogi!

Pierwszym krokiem do stworzenia własnego biznesu jest pomysł na biznes – jeden konkretny, zamiast rozdrabniania się na wiele różnych opcji. Ale jak to zrobić, gdy nie ma się żadnej idei – albo wręcz przeciwnie, ma się aż za wiele dostępnych opcji? Oto skuteczny sposób na wybranie swojej drogi!

W artykule na temat 8 kroków do stworzenia własnego biznesu pisałam o tym, że dobry start to podstawa. A tym właściwym początkiem na drodze do własnego biznesu jest wybór jednego, konkretnego pomysłu – i to niezależnie od tego, czy Twój nowy projekt ma być tylko Twoim dodatkowym źródłem dochodu, czy myślisz o nim w kontekście całkowitej zmiany swojej kariery.

Brak pomysłu vs. zbyt wiele pomysłów

Ten wybór wcale nie jest prosty, bo najczęściej masz jeden z tych dwóch problemów:

  1. Nie masz żadnego pomysłu na biznes – wciąż czytasz inspirujące historie, ale nie jesteś pewna, co sama masz do zaoferowania i w czym mogłabyś się sprawdzić. Brakuje Ci pomysłów; masz wrażenie, że wszystko już zostało wymyślone.
  2. Masz wiele pomysłów na biznes i nie wiesz, który wybrać – jesteś wielozadaniowa, kreatywna i wiesz, że odnalazłabyś się w wielu branżach. Dlatego cały czas się wahasz, który pomysł wybrać. Albo zaczynasz różne projekty co chwilę i w rezultacie żadnego nie ogarniasz porządnie. 

Obie powyższe sytuacje są trudne i sprawiają, że odkładasz start biznesu na później, albo zakładasz różne projekty chaotycznie w próbie odnalezienia swojej drogi w życiu. Ani jedno, ani drugie Ci nie służy i nie jest efektywne z punktu widzenia Twojej kariery. 

Bo tak naprawdę od momentu teraźniejszego do całkowitej zmiany Twojego życia dzieli Cię tylko jedno – posiadanie takiego biznesu, który zarabia i jednocześnie przynosi Ci satysfakcję. 

Łatwo powiedzieć, trudniej wykonać. Ale mam dobrą informację – ten proces zawsze zaczyna się tak samo. I w tym artykule dowiesz, się, jak to dokładnie wygląda 🙂

Dlaczego warto wybrać jeden pomysł?

Kluczem do stworzenia wymarzonej kariery jest wybranie jednego, konkretnego pomysłu na biznes – takiego, który uwypukli Twoje talenty i pasje. Bez rozdrabniania się, multitaskingu, a przede wszystkim, bez bezrefleksyjnego naśladowania innych lub kierowania się wyłącznie modą.  

Pamiętaj, że wybór i przetestowanie tylko jednego pomysłu na biznes nie oznacza rezygnacji z innych pomysłów. Po prostu skupiasz się na jednej rzeczy w danym czasie – tylko tyle i aż tyle. 

Gdy wybierasz tylko jeden pomysł, to możesz dużo szybciej zweryfikować, czy w ogóle dasz radę na nim zarobić i czy ten pomysł jest warty Twojego zaangażowania. 

Jeśli okaże się, że dany pomysł ma potencjał – to świetnie! Właśnie jesteś o krok bliżej do zarabiania na nim!

A jeśli jednak okaże się, że jakiś pomysł ma marne szanse na zarabianie – to przynajmniej dostrzeżesz to od razu, bez wydawania niepotrzebnie pieniędzy i poświęcania swojego czasu. I wtedy bez żalu będziesz mogła zająć się szukaniem kolejnego pomysłu. ☺

Ok, a więc przejdźmy do konkretów. Jak wybrać najlepszy pomysł na biznes dla siebie?

1. Zrób przegląd swoich pasji i zainteresowań.

Podążaj za głosem serca”, „idź za swoją pasją” – te hasła słyszałaś pewnie nieraz i brzmią one już jak zdarta płyta… Ale coś w nich jest. 😉 

Istnieje wiele całkiem racjonalnych powodów, dla których warto podążać za swoimi pasjami i zainteresowaniami. Weź pod uwagę choćby takie:

  1. Gdy lubisz coś robić, to sama z siebie chcesz nad tym spędzać więcej czasu i poszerzać wiedzę na dany temat – a więc automatycznie stajesz się w tym coraz lepsza. A to sprzyja wykonywaniu swoich zadań dobrze i zdobywaniu wiernych klientów. 
  2. Gdy masz do czegoś pasję, to będzie Ci łatwiej pokonać różne wyzwania oraz trudności, które zawsze pojawiają się podczas prowadzenia firmy. Po prostu będziesz wiedziała, że walczysz o swoje marzenia, a tym samym będziesz bardziej zmotywowana do dążenia do ważnych dla siebie celów.

Te argumenty sprawiają, że to właśnie od pasji powinnaś rozpocząć szukanie swojego idealnego pomysłu na biznes. Pomyśl o tym, co lubisz robić i jakie są Twoje zainteresowania. Wypisz je wszystkie – nawet te, które wydają Ci się na pierwszy rzut oka banalne lub mało przydatne. 

Nie odrzucaj w tym momencie żadnej opcji! Pamiętaj, że ludzie prowadzą prosperujące biznesy nawet w dziwnych branżach i niewielkich niszach – więc nigdy nie wiadomo, czy ta najbardziej szalona pasja nie okaże się tą najlepszą pod kątem zarabiania. 😉

2. Wypisz swoje umiejętności.

W drugiej kolejności przyjrzyj się szczerze swoim umiejętnościom. O ile wcześniej patrzyłaś na to, co lubisz, to teraz wypisz to, co umiesz. 

Weź pod uwagę następujące rzeczy:

Twoje wykształcenie 

Ono często jest jednym z najlepszych wyznaczników tego, co umiesz robić. Wiadomo, nie każde studia rozwijają i nie każde lubisz, ale jeśli dały Ci one jakieś obiektywne umiejętności, to wykorzystaj to! 

Być może wyniosłaś ze swoich szkół i studiów konkretną, merytoryczną wiedzę lub rzemiosło – a być może nauczyłaś się podczas nich współpracy, robienia świetnych prezentacji lub władania językiem obcym. 

A co, jeśli wybrałaś studia, które w ogóle Ci się nie przydadzą, bo najzwyczajniej ich nie lubisz? Bo poszłaś na nie z rozpędu, pod naciskiem krewnych, albo z braku innego pomysłu? Ujmę to tak: nawet jeśli tak jest, to trudno. Życie toczy się dalej, czasu nie cofniesz – więc skup się na tym, aby nie tracić go już więcej na coś, czego nie czujesz i w czym nie jesteś dobra. (Wiele osób traci całe życie na karierę, której nie cierpi.) 

Zamiast tego, wypisz wszystko to, co jednak może Ci się przydać. Każde studia czegoś uczą, chociaż nie zawsze widać to na pierwszy rzut oka. Szybkie przyswajanie wiedzy czy rozwiązywanie zadań pod presją czasu to także są umiejętności, którymi możesz się pochwalić, a które mogą wynikać z Twoich doświadczeń na studiach. 

Twoje talenty

Każda z nas ma predyspozycje do pewnych rzeczy. I tutaj znów: nie patrz na te wszystkie obiektywne talenty, które według mediów są dzisiaj „potrzebne na rynku pracy”. Pomyśl o tym, do czego Ty masz naturalne skłonności. Czy jest to umiejętność porywającego przemawiania, malowania portretów, sarkastycznych żartów, możliwości skupienia się nawet gdy wokoło jest głośno? 

Jeśli niektóre rzeczy przychodzą Ci bardziej naturalnie niż inne, to nie próbuj negować ich na siłę. Na przykład, jeśli świetnie piszesz, ale jesteś słaba w przemawianiu, to skup się na pisaniu bloga bardziej niż nagrywaniu materiałów wideo.

Twój idealny pomysł na biznes ma podkreślać Twoje talenty i je wykorzystywać. Dzięki temu po prostu będzie Ci łatwiej i przyjemniej prowadzić firmę. ☺ Wiele osób tak goni za tym, co podpowiadają media oraz socialowe algorytmy, że zapomina o jednej rzeczy – bycie sobą zawsze było i jest w cenie.

3. Dobierz rodzaj produktu.

Do tej pory skupiałyśmy się na Twoich pasjach i umiejętnościach. Ale teraz przerzućmy uwagę na sam biznes. 

Zacznijmy od stwierdzenia faktu: każdy biznes opiera się o jakiś produkt lub usługę – ogólnie, o coś, co można sprzedać. Bez sprzedaży nie ma biznesu. 

W tym punkcie zastanów się więc, czy masz w tej kwestii jakieś preferencje. Rozważ, czy wolisz sprzedawać:

  1. fizyczne produkty (np. ubrania, obrazy, notesy, itd.)
  2. usługi (np. korepetycje, opiekę nad psem, różnego typu konsultacje)
  3. produkty online (np. kursy, ebooki)

… a może chciałabyś ofertować każdy z powyższych rodzajów produktów? 

Każdy produkt ma swoją specyfikę i swoje wyzwania. W ostatnich latach coraz większy szał robią produkty cyfrowe/online, głównie ze względu na relatywną łatwość związaną z obsługą ich sprzedaży (brak magazynowania, polegania na dostawcach) oraz skalowalność (np. przy ebooku tak samo się napracujesz, niezależnie od tego, czy sprzedasz 10 egzemplarzy czy 10 tysięcy egzemplarzy).

4. Połącz dotychczasowe trzy kategorie.

Wypisz pomysły, które łączą powyższe trzy kategorie: Twoje pasje, umiejętności oraz rodzaj produktu. 

Na przykład: jeśli Twoją pasją są rośliny egzotyczne, masz talent to nauczania oraz chcesz mieć produkt online, to Twoim pomysłem może być ebook albo kurs online na temat dbania o rośliny egzotyczne.

Inny przykład: jeśli Twoją pasją jest gotowanie, studiowałaś filologię francuską i wiesz dużo na temat Francji, a swój biznes chciałabyś oprzeć o usługi, to Twoim pomysłem mogą być warsztaty na żywo z gotowania francuskich potraw.

W wyszukiwaniu różnych połączeń ogranicza Cię tylko Twoja wyobraźnia. Niektóre pomysły zapewne spodobają Ci się od razu, inne Cię nie zachwycą. Ale szukaj, sprawdzaj, miej otwarty umysł.  

A tak na marginesie: jeśli jednak brakuje Ci pomysłów, to możesz się wspomóc moim ebookiem „50 pomysłów na zarabianie”, który otrzymujesz w prezencie w zamian za zapisanie się do mojego newslettera. Ebook możesz pobrać tutaj: https://www.subscribepage.com/girlsmoneyclub

5. Dokonaj wstępnej oceny pomysłów.

Jeśli dotarłaś już do tego momentu, to prawdopodobnie wyklarował Ci się co najmniej jeden pomysł na biznes. Możliwe, że masz już kilka pomysłów i zastanawiasz się, który z nich wybrać.

Aby ułatwić Ci zadanie, proponuję na wstępie ocenić każdy z Twoich pomysłów w skali 1-5 według następujących kryteriów: 

  1. a) Twojej ekscytacji danym pomysłem (tego, jak bardzo Ci się dana idea podoba);
  2. b) przydatności Twojego rozwiązania (tego, jak wielu osobom może się przydać);
  3. c) potencjalnego zainteresowania danym tematem (tego, czy dana branża się rozwija).

A teraz zobacz, który z tych pomysłów zebrał najwięcej punktów 🙂

Oczywiście taka analiza nie jest specjalnie dogłębna czy profesjonalna, ale pozwoli Ci już na wstępie wyeliminować pomysły, w które nie wierzysz lub które intuicyjnie mają według Ciebie najgorsze perspektywy.

6. Pomyśl o typowym dniu pracy.

Po wstępnej ocenie mogło nadal zostać Ci kilka pomysłów. Co teraz?

Zachęcam Cię, abyś zastanowiła się, jak będzie wyglądał typowy dzień pracy w przypadku każdego z Twoich pomysłów na biznes. Czy będziesz przywiązana do konkretnego miejsca pracy albo do określonych godzin pracy? Czy dany biznes jest sezonowy i wymaga większej mobilizacji w niektórych dniach lub miesiącach? Jak dany pomysł wpisuje się w Twoje preferencje i możliwości?

Takie przemyślenia są szalenie ważne. Zbyt wiele osób po porzuceniu korporacji wpada z deszczu pod rynnę – nagle okazuje się, że nadal mają dużo pracy i siedzą przy komputerze od rana do wieczora. 

W przypadku niektórych biznesów zmiana stylu życia może być ogromna. Inne będą pozwalać Ci na dużą elastyczność. Upewnij się, że cokolwiek wybierzesz, będzie Ci to odpowiadać.

7. Wybierz jeden pomysł i przetestuj go!

Gdy przejdziesz wszystkie te kroki, najprawdopodobniej będziesz miała już w miarę sprecyzowaną wizję tego, za jaki pomysł powinnaś się zabrać. A jeśli wciąż masz więcej niż jedną ideę, to i tak coś wybierz – nie rozdrabniaj się na zbyt wiele rzeczy naraz. 

A gdy już wybierzesz, to od razu przejdź do kolejnych kroków – stworzenia prostego biznesplanu oraz do wstępnego przetestowania pomysłu (czyli jego walidacji). 

A o tym, jak to zrobić, będę pisać w przyszłych biznesowych postach.

Zapisz się na newsletter i pobierz e-booka 50 SPOSOBÓW NA ZARABIANIE!

Marzysz o tym, aby mieć dodatkowe źródło przychodu?

Chcesz zmienić pracę na taką, którą pokochasz i która przyniesie ci satysfakcjonujące zarobki?

A może twoim celem jest własny biznes?

.