Jak zarabiać na pisaniu?

Masz lekkie pióro, a pisanie sprawia Ci przyjemność? Chciałabyś pracować zdalnie i zarabiać z dowolnego miejsca? Jeśli tak, koniecznie zapoznaj się z naszym artykułem o tym, jak zarabiać na pisaniu. Dowiedz się, jakie masz możliwości i gdzie szukać pracy, w której będziesz rozwijała swoją pasję.

Masz lekkie pióro, a pisanie sprawia Ci przyjemność? Chciałabyś pracować zdalnie i zarabiać z dowolnego miejsca? Jeśli tak, koniecznie zapoznaj się z naszym artykułem o sposobach na zarabianie na pisaniu. Dowiedz się, jakie masz możliwości i gdzie szukać pracy, w której będziesz rozwijała swoją pasję.

Pisanie w dobie rozwoju Internetu stało się popularnym źródłem przychodów. Mamy do czynienia z nieskończonym źródłem inspiracji – co chwilę powstają nowe strony, firmy, usługi, które potrzebują dobrych tekstów. Czytając dalej odkryjesz, jakie masz możliwości i gdzie ich szukać.

Czy da się zarobić na pisaniu?

Zarabianie na swojej pasji jest niezwykle satysfakcjonujące. Internet stwarza sprzyjające warunki dla początkujących pisarzy, którzy mogą pokierować swoją ścieżkę kariery właściwie w dowolnym kierunku. Wśród zalet należy umieścić perspektywę pracy zdalnej, ponieważ tworzyć treści można z dowolnego miejsca na ziemi, oczywiście warunkiem jest dostęp do Internetu. 🙂

Pozostaje odpowiedzieć na pytanie – czy faktycznie jest zapotrzebowanie na nowe treści i czy da się na tym zarobić wystarczająco, by nie martwić się o finanse? Odpowiedź brzmi: to zależy 🙂
W Internecie jest ogromnie dużo przestrzeni, użytkowników przybywa, a więc popyt na nowe, świeże pisarstwo wzrasta.

Być może wydaje Ci się, że już wszystkie wątki zostały poruszone i trudno wymyślić zupełnie nową tematykę do wirtualnego świata. Nic bardziej mylnego! Praktycznie każdą kwestię można poruszyć z zupełnie innego punktu widzenia, a Twój styl pisania może docierać do innych odbiorców niż styl konkurencji. W Internecie jest miejsce dla wszystkich, a im więcej wartościowych wpisów, tym lepiej. Przy nieustającej lawinie byle jakich tekstów, te jakościowe są na wagę złota. I zleceniodawcy są skłonni za nie sporo zapłacić. 

Jeśli chodzi o wysokość zarobków, trudno wyznaczyć tu określone „widełki”. Są one zależne od tego jakie treści będziemy produkować, gdzie je zamieszczać, czy będziemy pracować na etacie czy może jako freelancerka – wszystkie te czynniki wpłyną na nasze przychody.

Jakie umiejętności są niezbędne, by monetyzować stworzone treści?

Lekkie pióro – to najbardziej oczywista umiejętność. Aby zarabiać na pisaniu, musisz być po prostu dobrą pisarką! By to osiągnąć, należy zacząć od bycia dobrą czytelniczką. Kształcenie techniki pisarskiej odbywa się poprzez doświadczanie fachowej twórczości piśmienniczej. Czytając duże ilości wartościowych treści, rozwijamy swoje słownictwo, kształtujemy pisarskie wyczucie oraz poszerzamy wiedzę. Oczywiście praktyka czyni mistrza, a więc oprócz czytania warto też szkolić swój warsztat pisarski i tworzyć treści, niezależnie czy robisz to tylko dla siebie czy także dla innych.

Cierpliwość – możemy naprawdę świetnie pisać, ale tygodniami nie dostawać zleceń lub miesiącami pisać książkę, która przyniesie dochody dopiero po jej wydaniu. Dyscyplina oraz mocne nerwy są niezwykle ważne przy kreowaniu nowych materiałów, ponieważ nie jesteśmy dokładnie pewne, kiedy nasza praca zostanie doceniona. Ale i tu jest opcjonalne rozwiązanie – możemy zatrudnić się na etacie, np. w agencji copywriterskiej lub redakcji. Wówczas mamy zazwyczaj regularną wypłatę, choć mniejszą niezależność przy doborze zleceń niż pracując jako freelancerka.

Praca pod presją czasu – bywa, że klient oczekuje od Ciebie tekstu „na wczoraj”. W takiej sytuacji stres może spowodować twórczą blokadę, która nie doprowadzi do niczego konstruktywnego. By tego uniknąć, spróbuj podejść realnie do problemu i porządnie rozplanuj pracę. Zarządzanie sobą w czasie to przydatna umiejętność, nie tylko w kontekście rozwoju zawodowego, ale całościowej poprawy jakości życia.

Pewność siebie – przydatna zarówno w życiu, jak i w pisaniu. Jeśli będziemy wątpić w nasze teksty, nie będziemy z nich dumne, to nigdzie ich nie wyślemy i nie zaczniemy na nich zarabiać. Utkniemy w błędnym kole perfekcjonizmu, stale poprawiając treści i styl, a finalnie kończąc bez przychodów. Pisanie do szuflady, choć może być pewnym hobby i pomóc kształtować nasz warsztat pisarski, na dłuższą metę nie przyniesie realnych pieniędzy. Pilnuj, by nie stać się arogancką i traktuj ewentualną konstruktywną krytykę nie jako przysłowiową „szpilkę”, a okazję do poprawienia swoich umiejętności.

Znajomość techniki pisarskiej – bardzo ważny element, bez którego ciężko przebić się w świecie tak wielu dobrych pisarzy. Wiedza na temat budowania konstrukcji tekstu, biegłość w zasadach językowych i dopasowanie stylu do odbiorcy są podstawą w pisaniu.

Stały rozwój – last, but not least. Otwartość na rozwój to kluczowa umiejętność, nieodzowna właściwie w każdej dziedzinie życia, niezależnie od zawodu. W obecnym, dynamicznym świecie każde przedsięwzięcie wymaga ciągłego doskonalenia. Nie chodzi o wspomniany wcześniej perfekcjonizm, który może niweczyć wszystkie plany, a rozwój swoich dotychczasowych zdolności. Chodzi o zdrową rywalizację z samym sobą. Doprowadzenie do stagnacji jest niebezpieczne, ponieważ tracimy mnóstwo okazji i możliwości, a z czasem zanika nawet chęć działania w tak szybko zmieniającej się rzeczywistości.

Możliwości zarabiania na pisaniu

Poznałyśmy już umiejętności niezbędne w efektywnym pisaniu, które z czasem możemy monetyzować. Teraz czas zadać sobie pytanie, jaki kierunek chcemy obrać, ponieważ możliwości jest naprawdę wiele. Poniżej wspominam o kilku rozwiązaniach, które mogą przynieść zarówno zyski, jak i satysfakcję z tworzenia treści.

  1. Pisanie książek

Od razu na głęboką wodę 😉 O wydawaniu książki jest już jeden artykuł na blogu i jeśli ta opcja jest dla Ciebie atrakcyjna, koniecznie sprawdź, co musisz wiedzieć, jeśli chcesz napisać i wydać własną książkę.

  1. Pisanie e-booków

Tu sprawa jest nieco łatwiejsza niż przy wydawaniu książek w papierowej formie, zarówno od strony organizacyjnej, jak i… finansowej. . E-booki stały się  niezwykle popularne, właśnie ze względu na relatywnie niskie koszty produkcji oraz możliwość dzielenia się swoją twórczością z milionami użytkowników Internetu. Możesz pisać e-booki eksperckie, w których dzielisz się swoją wiedzą lub artystyczne – zbiór autorskich wierszy, opowiadań czy nawet rysunków. Jeśli nie masz budżetu na takie przedsięwzięcie, możesz postawić na stworzenie prostego szablonu okładki w Canvie, a także skorzystać z Kindle Direct Publishing, który pomaga twórcom tworzyć swoje pierwsze, autorskie projekty pisarskie. A jeśli masz już jakąś społeczność, to nic nie stoi na przeszkodzie, abyś sfinansowała wydanie książki w ramach przedsprzedaży/crowdfundingu.

Najważniejsza jest oczywiście zawartość Twojego e-booka –  natomiast jeśli tylko masz zasoby, warto postawić na wysoką jakość i zatrudnić profesjonalnego grafika, korektora oraz redaktora, którzy zadbają o najdrobniejsze elementy składu Twojego cyfrowego dzieła.

  1. Pisanie bloga

O tym również powstał osobny artykuł, dlatego jeśli czujesz, że to właśnie Twoja ścieżka kariery koniecznie przeczytaj jak zarabiać na blogu.

  1. Copywriting

Jest to jedna z popularniejszych możliwości dla osób chcących zarabiać na pisaniu. Copywriting, czyli inaczej pisanie tekstów użytkowych językiem korzyści, najczęściej dla celów sprzedażowych jest bardzo szerokim pojęciem, obejmującym wiele dziedzin pisania w Internecie. Poniżej przedstawiam podstawowe odłamy, prezentując szerokie spektrum jego oddziaływań.

  • SEO copywriting

SEO copywriting to w najprostszym ujęciu pozycjonowanie stron internetowych. Ich zadaniem jest umieszczenie strony jak najwyżej w rankingu wyszukiwarki i generowania zwiększonego ruchu na witrynie. Główną rolę odgrywają frazy kluczowe, które po wpisaniu w wyszukiwarkę, powinny wyświetlić pożądaną przez nas zawartość. I tu rozpoczyna się walka o pozycję pomiędzy portalami, które proponują takie same rozwiązania – a to, która z nich wygra, zależy od skuteczności SEO copywritera. Do jego obowiązków należy także linkowanie wewnętrzne oraz troska o wygląd graficzny tekstów, czyli np. dobra konstrukcja nagłówków. Jest to niezwykle ważny element strategii marketingowej i jedna z bardziej pożądanych specjalizacji w copywritingu.

  • e-mail copywriting

Jak pewnie się domyślacie, chodzi o pisanie tekstów, które pojawiają się w e-mailach, czyli newsletterów lub krótkich informacyjnych maili, zwykle spersonalizowanych. Ich celem jest tzw. call to action – czyli zachęcenie do wykonania konkretnego działania, np. „Kup teraz!”.

  • social-media copywriting

Budowanie zaangażowania na kontach społecznościowych nie jest prostą sprawą. Liczą się statystyki oraz strategia działania na profilach. Głównym celem jest pisanie postów, ale także rozmawianie z odbiorcami, reagowanie na ich potrzeby oraz spójne przedstawienie wizerunku firmy. Za całościowe zajmowanie się kontami odpowiada social-media managerka, a jej nieodłącznym elementem pracy jest także pisanie.

  • sales copywriting

Jego celem jest sprzedaż. Teksty pojawiają się na landing page’u, czyli podstawowej stronie sprzedażowej, ale także w ofertach, opisie produktów czy usług. W tych treściach wykorzystujemy język korzyści bez sztucznych haseł reklamowych, a także techniki psychologii sprzedaży. Powinno być przejrzyście, bez trudnych słów – i najlepiej, by call to action znajdowało się w widocznym miejscu. Odbiorca skanuje tekst w kilka sekund, dlatego dobra pisarka powinna w tym czasie przyciągnąć jego uwagę.

  • creative copywriting

Tu zawiera się wszystko co nieszablonowe. Możesz wykazać się zasobami wyobraźni przy sloganach, storytellingu czy słowotwórstwie. Bujna fantazja przyda się w tworzeniu nowych nazw produktów lub usług. Ciekawe snucie opowieści, historii to niezwykła umiejętność, pożądana w marketingu. Jeśli Twoja kreatywność nie daje się zamknąć w sztywnych ramach – ten odłam jest dla Ciebie. 😉

Pamiętaj, że nie musisz ograniczać się do jednego rodzaju copywritingu. Są one ze sobą powiązane, a Ty możesz być specjalistką we wszystkich.

  1. Content writing

To teksty zazwyczaj o dłuższej formule, z mniejszym naciskiem na efekty sprzedażowe, a większym na budowanie eksperckiej pozycji i tworzenia treści o wysokiej jakości. Są to m.in. artykuły na bloga, recenzje, raporty, poradniki, instrukcje, a także krótsze e-booki. Ich celem jest edukacja odbiorców, ale również budowanie pozycji eksperckiej danej firmy lub przedsiębiorcy zlecającego takie treści. Mają również wpływ na ruch organiczny na stronie, a więc wzmacniają pozycjonowanie strony w wyszukiwarce. Wymagają obszernego researchu, weryfikowania informacji oraz pisania tekstów o wysokiej jakości zarówno merytorycznej, jak i stylistycznej oraz gramatycznej.

  1. Redakcja tekstów

Tu bardzo często wymogiem jest dyplom magistra, np. z dziennikarstwa, filologii polskiej, politologii lub prawa. Periodyki z dużą liczbą czytelników zazwyczaj zwracają uwagę na wykształcenie i kierunek, ponieważ w trakcie studiów nabywamy sporo istotnych umiejętności przydatnych w tym zawodzie. Biegła znajomość języka polskiego, a także lekkie pióro mogą nie wystarczyć. Cechy istotne to spostrzegawczość, dokładność, obowiązkowość, a także komunikatywność i zdolność do krytycznego myślenia. Warto próbować swoich sił i szkolić warsztat, pisząc do mniejszych czasopism. Z czasem Twoje artykuły mogą zacząć się pojawiać na stronie, a z tej współpracy nawet bez wykształcenia kierunkowego możesz awansować na stanowisko redaktora. Zacznij od znalezienia maila kontaktowego i wyślij próbki swojego tekstu, artykuły, które pasują do portalu. Nie poddawaj się, gdy nie dostaniesz od razu odpowiedzi. Takim działaniem zwiększasz swoje szanse na nowe możliwości rozwoju i ćwiczysz swoje umiejętności. Być może nawet na pewnym etapie sama założysz portal i staniesz się redaktorką własnego czasopisma.. Możesz nawet od tego zacząć! Jeśli masz pomysł na niszowy magazyn z konkretnej branży spróbuj takiego rozwiązania. Nie potrzebujesz większego przygotowania, a taka droga otwiera wiele okazji do współpracy.

  1. Marketing szeptany

Jest to inna forma zarabiania na pisaniu. Marketingowcy szybko zrozumieli, jak działa mechanizm plotki i jak wielki ma wpływ na postrzeganie. Jego celem jest wywołanie dyskusji na forum, portalu społecznościowym czy blogu. Przy zachowaniu naturalności tworzymy komunikat, w którym wypowiadamy się pochlebnie na temat danej marki lub firmy, zachęcamy do wypowiedzi innych użytkowników i obserwujemy dalsze skutki. Efektem ma być dobrowolna dyskusja o rozpoczętym przez nas temacie. Z takiej dyskusji powinny wzrosnąć statystyki odwiedzin np. na stronie internetowej firmy, a także poszerzanie świadomości marki wśród osób, które jeszcze o niej nie słyszały. Najważniejsze jest chwytliwe zachęcenie do dyskusji, po którym nikt nie zorientuje się, że jest to marketingowa zagrywka.

  1. Testowanie i recenzowanie produktów

Ta praca nie wymaga właściwie żadnego wykształcenia czy posiadania konkretnych umiejętności. Jej zaletą jest możliwość testowania produktów za darmo. Jest to dość konkurencyjna branża, ponieważ nie brakuje chętnych na testerów. Pamiętaj, że musisz znajdować się w grupie docelowej producenta. Nie będziesz recenzować karmy dla psów, jeśli nie masz zwierzaka. Nie zarobisz też majątku, przynajmniej na początku. Z czasem nauczysz się dobierać odpowiednie współprace. Jako testerka nie będziesz zbyt dużo pisać, a treść będzie dotyczyła Twojej opinii na temat danego produktu, dlatego wybieraj rzeczy, które Cię interesują. Czasami marki ograniczają się jedynie do wypełnienia przez Ciebie ankiety, ale jest to z całą pewnością możliwość zarobku, na którą warto zwrócić uwagę.

  1. Korekta i edycja tekstów

Zazwyczaj przy tworzeniu e-booków czy książek, a nawet poradników lub dłuższych artykułów potrzebna jest ingerencja korektorki. Jej zadaniem jest wyeliminowanie wszystkich błędów językowych, zadbanie o przejrzystość treści oraz wyeksponowanie najważniejszych elementów. Przy korekcie nie tworzysz nowych tekstów, a jedynie poprawiasz je po innej osobie. Jest to dobre rozwiązanie dla każdego, kto zna biegle zasady pisania, jest dokładny i spostrzegawczy, ale nie czuje się na tyle dobrze pod kątem kreatywnym, by tworzyć zupełnie nowe treści.

Poznałaś już najpopularniejsze możliwości zarabiania na pisaniu. Masz przed sobą naprawdę wiele perspektyw pracy zdalnej, w której możesz się spełniać.

I tu pojawia się kolejne ważne pytanie:

Jak szukać ofert pracy i zleceń?

W Internecie znajdziemy praktycznie wszystko. Poszukiwanie ofert nie jest jednak takie łatwe i zależy od kilku czynników. Podstawą jest rozgraniczenie, czy chcesz pracować na etacie czy jako freelancerka. Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy.

Etat daje stabilność, a także najczęściej uczysz się od osób, które siedzą jakiś czas w tej branży. Nie musisz szukać zleceń samodzielnie, ponieważ klienci sami trafiają do agencji, w której jesteś zatrudniona. Możesz pracować na pół etatu, ¾ lub cały, w zależności od porozumienia z pracodawcą. Zwracaj uwagę na tryb pracy, ponieważ czasami firma wymaga stawiania się biurze lub nawet całkowitej pracy stacjonarnej, choć większość preferuje zdalne rozwiązania. Taką pracę najłatwiej znaleźć na popularnych platformach, takich jak pracuj.pl, praca.pl itd. Dobrą praktyką jest pisanie np. do agencji czy firm z zapytaniem o wolny wakat. Możesz dołączyć do tego CV oraz swoje portfolio, które zachęci do kontaktu z Tobą. Rozważ także posiadanie konta na LinkedIn – tam nawiązujesz kontakty, które mogą przerodzić się we współpracę.

Jako freelancerka masz zupełną niezależność i elastyczność w pracy. To Ty decydujesz, jakie zlecenia przyjmujesz, ile pracujesz w tygodniu i w jakich godzinach. Wykonujesz zadania w stu procentach zdalnie i choć brzmi to pięknie, taki tryb ma swoje ciemne strony. Jesteś odpowiedzialna na swoje zlecenia, musisz je wyszukiwać, wybierać, konkurować z innymi freelancerami. Na początku klienci nie przychodzą do Ciebie, Ty musisz o nich zabiegać. Wraz z rozwojem marki osobistej zlecenia zaczną się pojawiać, ale w pierwszych etapach swojej kariery to Ty powinnaś je wyszukiwać. Praca jako freelancerka wymaga dyscypliny i zarządzania sobą w czasie. Nie chcesz sytuacji, w której brakuje Ci zleceń, przez co nie stać Cię na utrzymanie – albo, z drugiej strony, okoliczności, w których wzięłaś na siebie tak dużo, że nie wyrabiasz się z obowiązkami. Zarządzanie sobą jest do wypracowania, ale decyzja, który system pracy jest najwygodniejszy zależy od Twoich osobistych preferencji.

Poniżej wrzucamy kilka linków do popularnych portali, które umożliwiają poszukiwanie zleceń freelancerom. Pobierają one niewielką prowizję, ale Ty nie musisz się niczym martwić, odpowiedzialność za przebieg współpracy między Tobą, a zleceniodawcą spada na konkretną platformę, z której korzystasz. Rejestrujesz się, uzupełniasz swój profil i zaczynasz swoją przygodę jako freelancerka! Zależnie od portalu, możesz od razu wybrać zlecenie i przystąpić do działania lub wziąć udział w konkursie, w którym pracodawca wybiera najlepszego dla swoich potrzeb specjalistę. Platform dla freelancerów jest na tyle dużo, że powinnaś znaleźć coś odpowiedniego dla siebie.

  • Freelancer.com – jedna z popularniejszych platform. Jej oferty obejmują cały świat, dlatego jeśli znasz języki, to przed Tobą wiele atrakcyjnych możliwości. Nie są to zlecenia jedynie związane z pisarstwem, ale także z grafiką, programowaniem czy innymi pracami zdalnymi.
  • Fiverr.com – kolejny portal, na którym znajdziemy całe spektrum pracy zdalnej, nie tylko dla pisarzy. Działa on na innej zasadzie niż reszta platform. Tutaj Ty tworzysz swój profil, w którym przedstawiasz swoje umiejętności i zainteresowania, a klient wybiera Cię spośród konkurencji. Nawet jeśli nie masz bogatego portfolio, ten portal tworzy okazję do jego rozbudowania.
  • Upwork.com – następna międzynarodowa platforma, która daje możliwości współpracy między zleceniodawcą, a freelancerką. Samodzielnie ustalasz stawkę i ofertę w zależności od preferowanych przez Ciebie rozwiązań.
  • Goodcontent.pl – polska witryna, która służy głównie copywriterom. Możesz dzięki niej czatować ze swoim pracodawcą, zlecenia są najczęściej w języku polskim, a wypłatę dostajesz bardzo szybko.
  • Textbookers.com – kolejne miejsce, gdzie znajdziesz oferty w języku polskim. Jest skierowane do copywriterów, niezależnie od poziomu umiejętności. Możesz pracować zarówno na najłatwiejszych tekstach opisowych, jak i pisać treści eksperckie.
  • Giełda Tekstów – ze względu na ogromny przypływ internetowych pisarzy, obecnie ten portal przyjmuje 10 twórców miesięcznie. To miejsce dla osób, które mają już swoje portfolio. By przejść proces rekrutacji oprócz wysyłki swoich tekstów, musisz napisać także krótki opis na wybrany przez stronę temat. Warto o niej wspomnieć, ponieważ działa na innej zasadzie niż reszta podobnych portali dla copywriterów. Tu piszesz na wybrane przez siebie tematy, które potem klient może kupić. Właściciele strony udostępniają statystyki z informacją, które branże się najlepiej sprzedają, więc możesz się tym zasugerować, ale finalnie to Ty decydujesz, o czym piszesz.
  • Testmetoo.com – kolejna strona, w której możesz znaleźć oferty dotyczące testowania produktów. Zajmują się także marketingiem szeptanym.

Portali ze zleceniami dla freelancerów jest niezwykle dużo. Kiedy masz już określone, czym chcesz się zajmować, to wystarczy po prostu zacząć. Próbuj różnych rozwiązań proponowanych przez inne portale, by finalnie wybrać platformę, która będzie dla Ciebie najciekawsza.

Perspektyw zarabiania na pisaniu jest naprawdę wiele. Jeśli czujesz, że to dla Ciebie, jeśli umiesz i lubisz pisać – to najwyższy czas, aby w końcu zacząć na tym zarabiać.

Znasz jeszcze inne możliwości wykorzystania zdolności pisarskich w celach zarobkowych? A może próbowałaś już swoich sił jako pisarka?

Daj znać w komentarzach lub podziel się swoimi doświadczeniami w grupie Girls Money Club na Facebooku – być może nasza społeczność podpowie Ci kolejne ciekawe pomysły!

Zapisz się na newsletter i pobierz e-booka 50 SPOSOBÓW NA ZARABIANIE!

Marzysz o tym, aby mieć dodatkowe źródło przychodu?

Chcesz zmienić pracę na taką, którą pokochasz i która przyniesie ci satysfakcjonujące zarobki?

A może twoim celem jest własny biznes?

.