Home office, czyli jak się przygotować do pracy zdalnej?

Praca zdalna zyskuje na popularności. Zarówno pracodawcy, jak i pracownicy dostrzegli potencjał pracowania z domu. To już nie tylko oszczędność czasu czy pieniędzy, ale także zwiększona wydajność, dodatkowe możliwości rozwoju i większy komfort. Jednak również home office ma swoje ciemne strony. Sprawdź, na co zwrócić uwagę w przygotowaniach do pracy zdalnej!

Czy home office to praca marzeń? Na co zwrócić uwagę przy zdalnym trybie? Jakie są wyzwania przy wykonywaniu obowiązków z domu? Na te pytania odpowiadam w dzisiejszym artykule!

Praca zdalna zyskuje na popularności. Zarówno pracodawcy, jak i pracownicy dostrzegli potencjał pracowania z domu. To już nie tylko oszczędność czasu czy pieniędzy, ale także zwiększona wydajność, dodatkowe możliwości rozwoju i większy komfort. Jednak również home office ma swoje ciemne strony. Sprawdź, na co zwrócić uwagę w przygotowaniach do pracy zdalnej!

Ten post powstał we współpracy z marką EyeShield, produkującą okulary chroniące wzrok przed niekorzystnym dla niego niebieskim światłem – a więc świetne do pracy przy komputerze oraz do wieczornego przeglądania smartfona. 😊

W dalszej części tekstu dowiecie się, o co w nich chodzi i, oczywiście, otrzymacie specjalny rabat dla członkiń GMC!

Czy praca zdalna musi być skupiona wokół podróży?

Wiele osób decydujących się na home office robi to ze względu na elastyczność wyboru miejsca zamieszkania. Rosnąca społeczność cyfrowych nomadów pokazuje, że podróże i pracę da się połączyć ze świetnymi skutkami. Jeśli jeszcze nie słyszałaś o tym pojęciu, a kręcą Cię podróże i chciałabyś połączyć je z pracą, koniecznie przeczytaj tekst Doris o cyfrowych nomadach i dowiedz się, jak się stać jednym z nich.

Ale praca zdalna to niekoniecznie podróże. Nie każda z nas musi być ich fanką, nie każda może mieć takie możliwości i aspiracje. Dla innych praca zdalna jest ważna, ponieważ mają małe dziecko w domu i chcą choć częściowo wrócić do wykonywania zawodu. Albo nie chcą tracić czasu na dojazdy do wymarzonej pracy w innym mieście. A może po prostu lubią pracować z zaciszu swojego domu, w którym dużo łatwiej o skupienie niż w biurze pełnym współpracowników. Powody takiej decyzji mogą być różne, ale nie da się ukryć, że na wybór home office decyduje się coraz więcej osób. Z tego względu, rośnie nie tylko konkurencyjność rynku, ale pojawia się także więcej ofert pracy! Oznacza to zarówno więcej możliwości, jak i wyzwań.

Zastanawiasz się, w jaki sposób znaleźć stanowisko w trybie home office? Doris stworzyła o tym wpis, dlatego sprawdź, jak szukać pracy zdalnej. Od siebie dodam, że warto (w szczególności, gdy jesteś specjalistką) posiadać konto na LinkedIn, z aktualnymi informacjami. Nie musisz dodawać regularnych publikacji, ale warto rozszerzać swoją sieć, ponieważ bardzo często są tam dodawane ogłoszenia z ofertami różnych stanowisk (często zdalnych). To także sygnał dla pracodawcy, że jesteś na bieżąco w social-mediach i tryb online nie będzie dla Ciebie zupełną nowością. Pamiętaj także o wyróżnieniu się w CV – Doris w swoim artykule wspomina o znajomości narzędzi do pracy zdalnej, które zrobią zdecydowanie większe wrażenie niż prawo jazdy kat. B czy znajomość pakietu Office. Podkreśl to, że jesteś proaktywna i potrafisz zorganizować swoje obowiązki bez nadzoru – to ogromny atut w pracy zdalnej. Jeśli interesuje Cię ten temat, zerknij na odcinek 24 naszego podcastu. Doris opowiada o tym jak wyróżnić się na rynku pracy!

Naucz się zarządzać swoim czasem pracy

Kluczową kompetencją w pracy zdalnej jest zarządzanie swoim czasem pracy. Na samym początku może to być pewnym wyzwaniem, szczególnie jeśli dotychczas pracowałaś zawsze z biura. Warto doszlifować swój system pracy, by odnaleźć równowagę między życiem prywatnym, a zawodowym tzw. work-life balance. Wbrew pozorom, w domu spotykamy dużo więcej rozpraszaczy, a nasza motywacja może podupadać, gdy widzimy kątem oka wygodne łóżko. Z jednej strony mamy więcej czasu na domowe obowiązki, ale z drugiej strony wciąż mamy pracę do wykonania. Zaburzenie równowagi między pracą, a domem może doprowadzić do frustracji, pracoholizmu lub wypalenia zawodowego. Każda z nas pracuje dużo efektywniej, gdy jest wypoczęta i zrelaksowana. Pracując zdalnie łatwo wpaść w wir zadań i przesiedzieć cały dzień przed monitorem lub załatwiać domowe obowiązki i nie tknąć nawet pracy. Dlatego tak ważna jest kompetencja organizacji swoich działań, ponieważ podczas home office właściwie nikt nie kontroluje Twojej pracy – tylko Ty sama.

Na temat zarządzania sobą w czasie powstało mnóstwo książek, publikacji, szkoleń i kursów, dlatego jeśli chcesz poprawić swoje umiejętności w tym zakresie, wystarczy krótki research. Na początek spróbuj wyznaczyć sobie miejsce pracy, najlepiej nie w sypialni czy w pobliżu innych rozpraszaczy. Zamiast robić kilka rzeczy naraz (tzw. multitasking) – skup się na priorytetach. Wyznacz sobie czas na odpoczynek i pozostawanie offline. Z jednej strony jest to oczywiste, ale większość z nas bagatelizuje wartość relaksu i ćwiczenia uważności. Dla każdej będzie to oznaczać coś innego, ale pamiętaj o tym, by to był realny odpoczynek. Skoro pracujesz po kilkanaście godzin dziennie przed ekranem w pozycji siedzącej to może nie wybieraj wyjścia do kina jako sposób na relaks, bo jeszcze bardziej zmęczysz swoje ciało i wzrok. Ciekawszą alternatywą będzie spacer bez telefonu, sesja jogi lub medytacji albo spotkanie się z przyjaciółką na luźną rozmowę. Wybierz, co dla Ciebie jest najlepsze, ale pamiętaj, by znaleźć dla siebie rozwiązanie, które da odpocząć Twojej głowie i Twojemu ciału od nadmiaru technologicznych bodźców.

Nie zapominaj o ruchu

Praca siedząca to zmora XXI wieku i również pracy zdalnej. Nawet jeśli teraz nie odczuwasz nieprzyjemnych konsekwencji długiego siedzenia, prędzej czy później przyjdą bolesne skutki braku aktywności fizycznej. Ruch jest także pewną formą odpoczynku – nasze ciała nie są stworzone do siedzenia całymi dniami. By posłużyło jak najdłużej w dobrej formie, powinnaś znaleźć dla siebie jakiś wysiłek fizyczny, który będzie sprawiał Ci satysfakcję. Nie zmuszaj się do siłowni i dźwigania ciężarów, jeśli tego nie lubisz. Na dłuższą metę to nie wypali i szybko zrezygnujesz z aktywności, które Cię nie cieszą. Obecnie mamy naprawdę szeroką gamę sportów, w których możesz się sprawdzić i odkryć swoją pasję. Spróbuj różnych możliwości: być może pokochasz tenisa, jazdę konną, wędrówki po górach, wspinaczkę, boks, pole dance, pływanie czy taniec? Do wyboru masz naprawdę dużo, dlatego nie szukaj wymówek i znajdź coś, w czym poczujesz się dobrze. Do takiego wysiłku warto profilaktycznie dodać jakąś rutynę rozciągania. Na YouTube znajdziesz wiele filmików ze stretchingiem przeznaczonym typowo dla osób, które mają siedzący tryb życia. Rozciągaj się codziennie nawet 5-10 minut. Gwarantuję, że za kilka lat Twoje ciało Ci podziękuje.

Przemyśl też, czy nie warto zainwestować w regulowane biurko, przy którym czasami możesz stać albo chociaż w piłkę gimnastyczną. Możesz ją kupić za niewielką cenę w każdym sklepie ze sportowym asortymentem. Siedząc na niej, odpoczywasz od fotelu i automatycznie wzmacniasz mięśnie stabilizujące kręgosłupa.

Zadbaj o swój wzrok

Jeśli masz pracę biurową – lub pracujesz zdalnie, ale spędzasz duże ilości czasu przed monitorem – to zapewne wiesz, że cierpi na tym Twój wzrok. A jeśli do tego dołożymy jeszcze chwile spędzone poza pracą, ale przed ekranem telefonu albo przy wieczornym oglądaniu Netflixa… to nagle okazuje się, że większość naszego życia spędzamy, patrząc się w ekran! Sama przyznaj – to nie może być dobre, ani dla Twoich relacji, ani dla Twojego organizmu, a w tym oczywiście dla Twojego wzroku.

Największym problemem jest fakt, że podczas pracy (zdalnej lub nie) przy komputerze stale eksponujesz swój wzrok na światło niebieskie. Po zmroku taka ekspozycja hamuje produkcję melatoniny, a Twoje ciało nie ma szansy na przygotowanie się do snu. Chodzimy spać później i długo nie możemy zasnąć, a nawet gdy zaśniemy – często jest to nieregularny sen, pełen pobudek w środku nocy. Sztuczne światło skraca głęboki sen i sprawia, że… szybciej się starzejemy i więcej się stresujemy. Często odczuwamy także skutki cyfrowego zmęczenia oczu: boli nas głowa, kark i mięśnie, pieką i łzawią oczy, które są też bardziej podatne na choroby, takie jak zaćma.

Dlatego dawaj odpocząć swoim oczom. Regularnie je zakrapiaj, rób sobie przerwy od ekranu i wpatruj się w oddalony punkt przez kilkadziesiąt sekund. Dodatkowo, zadbaj o to, o czym większość z nas zapomina – zmniejsz ekspozycję swojego wzroku na niebieskie światło. Koniecznie rób to zwłaszcza wieczorem, czyli przez kilka godzin przed snem – po to, aby dać swojemu organizmowi możliwość wyciszenia się i późniejszej regeneracji w nocy.

Jak to konkretnie zrobić?

Po pierwsze, możesz używać specjalnych aplikacji na telefon lub komputer (np. Redshift).

Po drugie, jeszcze ciekawsze, możesz sprawić sobie specjalne okulary blokujące niebieskie światło – które nie dość, że pomogą Twoim oczom, to jeszcze będą stylowo wyglądać! W Polsce takie okulary tworzy firma EyeShield, która produkuje je w dwóch wersjach: w dzień możesz korzystać z łagodniejszej wersji DayShield, natomiast wieczorami z całkowicie blokującej niebieskie światło wersji NightShield. Oczywiście każde okulary mogą być korekcyjne lub mogą być zwykłymi „zerówkami”. 😉

Doris w okularach DayShield, model Topaz z antyrefleksem

Ewa w okularach NightShield, model Diadem z antyrefleksem

Jeśli chcecie same przetestować okulary blokujące niebieskie światło, to mamy dla Was niespodziankę!

Specjalnie dla członkiń Girls Money Club firma EyeShield przygotowała rabat 5% na wszystkie modele okularów – wystarczy wpisać kod GMC5 przy składaniu zamówienia.

PS. Możecie kupić je nie tylko dla siebie – lecz także będą one świetnym prezentem. 😉

Dbanie o swoje ciało to ważny aspekt pracy zdalnej, ale nie jedyny. Bo przecież nie mniej istotne jest dbanie o swoją psychikę i swoje relacje. I dlatego kolejny podpunkt to…

Spotykaj się z innymi

Praca zdalna często może nas oddalić od innych osób. W końcu siedzimy zamknięte w domu, mając jedynie laptopa za kompana (i ewentualnie innych domowników). Nawet jeśli masz spotkania w pracy, często wiele osób nie włącza na nich kamerki i odzywa się tylko wtedy, gdy muszą. Warunki online, choć bardzo korzystne, nie wpływają pozytywnie na budowanie relacji. Konsekwencją takiego trybu może być samotność i strach przed wykluczeniem z życia towarzyskiego. Ludzie to istoty społeczne i nawet introwertycy potrzebują kontaktu z innymi. Nie zapominaj o wartości relacji w Twoim życiu i rozszerzaj swoje środowisko, szukając nowych znajomości. Oczywiście, pielęgnuj te, które już w swoim życiu masz, ale dla powiększania perspektyw warto być otwartą także na zupełnie obce osoby. Spróbuj dołączyć do lokalnych grup, które powielają Twoje pasje, bierz udział w stacjonarnych wydarzeniach czy konferencjach skupionych wokół Twoich zainteresowań. W spotkaniach na żywo jest ogromna energia, którą nie da się zastąpić callem na Zoomie czy Teams. To niezwykła wartość, zapobiegająca frustracji czy wypaleniu.

Podsumowanie

Obecnie rynek pracy zdalnej bardzo się rozszerzył i więcej usług przechodzi do świata online. Możemy spodziewać się, że ta tendencja będzie narastać, ponieważ zainteresowanie urokami pracy home office jest coraz większe. Co sprawiło, że zainteresowałaś się pracą zdalną? A może już od jakiegoś czasu pracujesz w takim trybie albo uważasz, że praca zdalna nie jest dla Ciebie, bo za bardzo lubisz spotykać się z ludźmi? Jestem ciekawa Waszych opinii!

Zapisz się na newsletter i pobierz e-booka 50 SPOSOBÓW NA ZARABIANIE!

Marzysz o tym, aby mieć dodatkowe źródło przychodu?

Chcesz zmienić pracę na taką, którą pokochasz i która przyniesie ci satysfakcjonujące zarobki?

A może twoim celem jest własny biznes?

.