telepraca

Telepraca a praca zdalna

Od czasu wybuchu pandemii COVID-19 wielu Polaków osiągnęło to, co jeszcze parę lat temu wydawałoby się niemożliwe. Przed końcem 2019 roku mało kto uważał, że duża część osób w Polsce może pracować z domu (lub z innego wybranego miejsca). Do tego mało który pracodawca w ogóle umożliwiał wnioskowanie o pracę, myśląc, że taki pracownik będzie o wiele mniej efektywny.

Czasy się jednak zmieniły wraz z nadejściem pandemii. Pracodawcy, zmuszeni przez sytuację, zaczęli masowo wysyłać swoich pracowników na pracę zdalną. I co się stało? Nic. Świat nie runął. Zakłady pracy się nie zatrzymały. Przedsiębiorstwa nie zbankrutowały. Przyzwyczaili się do tego pracownicy, a nawet niektórzy pracodawcy. Jednakże część z tych ostatnich wolą powrót do przed-pandemicznej rzeczywistości i masowo ściągają pracowników do pracy w biurach.

Co więc może zrobić pracownik? Czy powinien wnioskować o pracę zdalną, a może o telepracę? Jakie są różnice między pracą zdalną a telepracą?

Pojęcie pracy zdalnej w prawie jest stosunkowo nowe. Weszło bowiem w użycie w marcu 2020 roku razem z wejściem ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (ustawa COVID-19). Przed tą ustawą takiego pojęcia w prawie jak “praca zdalna” nie było. Była natomiast “telepraca”.

Telepraca ma swoje źródło w Kodeksie pracy, od art. 67(5) do art. 67(17). Określa się tym mianem pracownika, który wykonuje swoje obowiązki poza zakładem pracy. Jest to wspólny mianownik telepracy oraz pracy zdalnej. To jednak jest jedyne to, co je łączy. W takim razie co je dzieli? Co jest lepsze dla pracownika?

Pierwsza rzecz to kwestia uzyskania zgody od pracownika na “wysłanie go” do domu, aby tam pracował. W przypadku pracy zdalnej, pracownik nie ma nic do powiedzenia, nie może się nie zgodzić. Było to związane z koniecznością zapobiegania rozprzestrzenianiu się wirusa. W związku z tym, ustawa nie przewidywała wyjątków, a jeżeli pracownik odmawiał to pracodawca mógł wypowiedzieć mu umowę. Natomiast na telepracę pracownik musi wyrazić jasną i świadomą zgodę, a w przypadku jej braku pracownikowi nie może być wypowiedziana umowa.

Po drugie, w przypadku telepracy pracodawca ma obowiązek dostarczenia pracownikowi wszystkie niezbędne sprzęty, musi je serwisować na swój koszt i zapewniać wsparcie teleinformatyczne. Dodatkowo, jeżeli telepracownik używa własnych sprzętów i narzędzi w celach związanych z pracą to należy mu się rekompensata pieniężna. W przypadku pracy zdalnej nie jest to uregulowane.

Po trzecie, i najważniejsze z punktu widzenia pracownika, praca zdalna ma charakter jedynie tymczasowy, przejściowy. Telepraca jest natomiast stała – pracownik stale pracuje poza siedzibą pracodawcy i nie musi martwić się o “ściągnięcie” do biura.

Czy jesteś więc pewna, że chcesz prosić swojego pracodawcę o pracę zdalną?

Jeżeli więc jesteś zainteresowana złożeniem wniosku o telepracę, to znajdziesz go poniżej. Niestety jednak, pamiętaj, że nie ma konkretnego terminu, w którym Twój pracodawca musi go rozpatrzeć. Może go nie zaakceptować, są jednak pewne wyjątki związane z byciem rodzicem dziecka niepełnosprawnego – w takiej sytuacji pracodawca musi wniosek uwzględnić, nawet jeżeli dziecko ma więcej niż 18 lat.

Jeśli chcesz dowiedzieć się jakie masz prawa i obowiązki jako przedsiębiorczyni prowadząca swój biznes – odwiedź stronę Prawo Małego Biznesu.


Posłuchaj podcastu: Cyfrowi nomadzi – jak zacząć pracować zdalnie!


POBIERZ WZÓR WNIOSKU O TELEPRACĘ

Zapisz się na newsletter i pobierz e-booka 50 SPOSOBÓW NA ZARABIANIE!

Marzysz o tym, aby mieć dodatkowe źródło przychodu?

Chcesz zmienić pracę na taką, którą pokochasz i która przyniesie ci satysfakcjonujące zarobki?

A może twoim celem jest własny biznes?

.

Zobacz również:

Invest Cuffs 2024 – nagrody, stoisko, wykłady, czyli girl power w prawdziwym wydaniu! Kulisy GMC #12

Invest Cuffs to coroczne wydarzenie, które gromadzi entuzjastów i entuzjastki ze świata inwestycji. Jest to jedno z największych spotkań w Europie, na którym regularnie pojawia się wielu ekspertów i ekspertek z różnych dziedzin, takich jak akcje, start-upy, kryptowaluty, surowce, waluty, metale szlachetne czy fundusze inwestycyjne. W tym roku obchodziliśmy 10-lecie działalności Invest Cuffs, a my po raz pierwszy zaprezentowałyśmy nasze stoisko oraz miałyśmy całe dwie sale poświęcone edukacji skierowanej przede wszystkim do kobiet. Sprawdźcie, co wydarzyło się podczas tegorocznej edycji!

Czytaj więcej »

Trzecie urodziny GMC i otwarcie siedziby! Kulisy GMC #11

W sobotę 10.02 odbyło się wyjątkowe spotkanie w centrum Warszawy. Nie tylko obchodziłyśmy trzecią rocznicę utworzenia Girls Money Club we wspaniałym towarzystwie, ale również oficjalnie otworzyłyśmy nową siedzibę GMC. W dzisiejszym artykule dzielimy się podsumowaniem z tego ekscytującego eventu!

Czytaj więcej »

Finanse i miłość – jak rozmawiać o pieniądzach, by zbudować silniejszy związek? Zaproś bliską osobę na money date!

Pieniądze są często uznawane za źródło napięć w relacjach, ale mogą być także narzędziem do budowania zaufania oraz wspólnego bezpieczeństwa. Jak rozmawiać z partnerem lub partnerką o pieniądzach? W jaki sposób zorganizować wspólne finanse? W dzisiejszym artykule z okazji Walentynek podzielę się wskazówkami – z perspektywy kobiety-finansistki, w związku małżeńskim z finansistą. 😉

Czytaj więcej »