Podatek od ADHD

Joanna Dąbek
26 cze 2025

Zdarza Ci się zapomnieć zapłacić rachunek za telefon, zgubić ważne dokumenty albo impulsywnie coś kupić i żałować? Jasne – pewnie każdy miał podobną historię. Ale jeśli takie sytuacje powtarzają się często i masz wrażenie, że życie kosztuje Cię więcej niż innych (nie tylko finansowo, ale też emocjonalnie i organizacyjnie) – być może doświadczasz czegoś, co niektórzy nazywają „podatkiem od ADHD”.

Nie, to nie jest prawdziwy podatek w rozumieniu fiskalnym. Ale dla wielu osób jest równie realny, jak comiesięczne zobowiązania wobec urzędu skarbowego.


Na początek: czym właściwie jest ADHD?

ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi) to zaburzenie neurorozwojowe, które wpływa na funkcjonowanie mózgu, zwłaszcza w obszarach związanych z koncentracją, impulsywnością, regulacją emocji i planowaniem. Objawy ADHD zaczynają się zazwyczaj w dzieciństwie, ale bardzo często utrzymują się także w dorosłości — i potrafią wpływać na każdy aspekt życia: od nauki, przez relacje, aż po finanse.

Jeśli podejrzewasz u siebie ADHD, pierwszym krokiem powinno być skonsultowanie się ze specjalistą — najlepiej psychiatrą, psychoterapeutą lub psychologiem klinicznym.

Czym jest „podatek od ADHD”?

„Podatek od ADHD” (ang. ADHD tax) to nieformalne, potoczne określenie kosztów — finansowych, czasowych i emocjonalnych — które osoby z ADHD często ponoszą w wyniku swoich trudności z funkcjonowaniem na co dzień.

Nie jest to termin naukowy, ale trafnie oddaje rzeczywistość wielu osób z ADHD. To nie chodzi tylko o impulsywne zakupy. To cały zbiór malutkich strat, które kumulują się w ogromne obciążenie – mimo najlepszych intencji.

I choć każdy z nas może czasem zapomnieć o zapłaceniu rachunku czy podjąć złą decyzję finansową, osoby z ADHD doświadczają takich sytuacji znacznie częściej, intensywniej i… bardziej kosztownie.

Kto płaci ten podatek?

Podatek od ADHD dotyczy przede wszystkim osób z ADHD, ale też innych osób neuroatypowych, które mają trudności z regulacją impulsów, organizacją, czy planowaniem. Może to być zarówno dziecko w szkole, student, pracownik, jak i przedsiębiorca. ADHD nie pyta o wiek, zawód czy status materialny — ale wpływa na każdy z tych obszarów.

Jak wygląda podatek od ADHD w praktyce? Oto konkretne przykłady!

W SZKOLE

  • Zapomnienie o pracy domowej → niższa ocena
  • Spóźnienie na lekcję → uwaga, nieobecność
  • Zgubione przybory szkolne → konieczność częstych zakupów
  • Brak organizacji w plecaku → bałagan i stres przed każdą lekcją

NA UCZELNI

  • Przegapienie terminu zapisów na kurs → utrata miejsca,
  • Nieoddany projekt w terminie → brak zaliczenia lub warunek
  • Trudności z koncentracją podczas wykładów → konieczność nauki od nowa (i często na ostatnią chwilę)
  • Zgubione notatki lub nieuporządkowane materiały → konieczność „odtwarzania” wszystkiego od zera

W PRACY

  • Spóźnienia → pogorszenie relacji z zespołem lub przełożonym
  • Zapomniane maile lub zadania → stres, konflikty, wypadanie z projektów
  • Trudności z organizacją czasu → nadgodziny, wypalenie
  • Impulsywne decyzje w projektach → konieczność poprawiania i dodatkowego nakładu pracy

W ŻYCIU CODZIENNYM

  • Nieopłacone rachunki → odsetki, kary, w skrajnych przypadkach windykacja
  • Nieodwołane wizyty → płatność za „nieobecność”
  • Impulsywne zakupy → pusty portfel i wyrzuty sumienia
  • Zgubione dokumenty → opłaty za wyrobienie nowych i stracony czas
  • Brak planowania posiłków → codzienne zamawianie jedzenia, wyższe koszty życia

Skąd biorą się te trudności?

Podstawą wielu z tych problemów są trudności z tzw. funkcjami wykonawczymi, które w ADHD są osłabione. Obejmują one:

  • Planowanie i organizację – trudno rozbić zadanie na etapy i zacząć działać.
  • Zarządzanie uwagą – koncentracja „ucieka”, często zanim coś się zacznie.
  • Regulację impulsów – „najpierw zrobię, potem pomyślę”.
  • Kontrolę emocji – zniechęcenie, frustracja i szybka rezygnacja są częste.
  • Poczucie czasu (tzw. time blindness) – trudność w ocenianiu, ile czasu coś zajmie i ile go naprawdę zostało.

Co ważne, w efekcie nie tylko tracony jest czas i energia, ale także wiara w siebie. W związku z tym ucierpi relacja ze sobą i efektywność, a koło zacznie się zamykać.

Co możesz z tym zrobić?

Jeśli czujesz, że Twoje życie finansowe wymyka Ci się z rąk mimo starań – być może nie potrzebujesz więcej motywacji, tylko lepszych strategii. Postaw na

  • automatyzację finansów — stosując zasadę „out of sight, out of mind” ustaw automatyczne przelewy, a także podziel swoje pieniądze pomiędzy odpowiednimi kontami.
  • strukturę — podziel swoje cele finansowe, policz potrzebne oszczędności, a także wpisz do kalendarza dni, w których odbędziesz “money date” z samą sobą lub partnerem/partnerką.
  • zarządzanie impulsywnymi zakupami — możesz używać gotówki, wybierać się na zakupu z drugą osobą (która pomoże Ci trzymać się listy) czy tez odkładać zakup w czasie (nawet, jeśli jest to tylko na kilkanaście minut).
  • wsparcie wizualne — skorzystaj z kolorowanek, wykreślanek czy innych wizualnych przypominajek, które nie pozwolą Ci zapomnieć o ważnych dla Ciebie celach finansowych. Dostaniesz je między innymi w naszym kursie!

„Finanse w ADHD” to kurs, który daje Ci przestrzeń do zbudowania Twojego własnego systemu — takiego, który działa. Nawet jeśli zmagasz się z wyzwaniami często obecnymi w życiu ADHDowców.

Znajdziesz w nim:

  • Strategie, które nie wymagają silnej woli
  • Rozwiązania dopasowane do wyzwań ADHD
  • Materiały, które możesz wdrażać stopniowo.

Więcej o kursie przeczytasz w tym miejscu. Pamiętaj, aby na spokojnie się zastanowić, czy faktycznie z niego skorzystasz. Jeśli tak — przyjemnego przerabiania!

Podsumowanie

Podatek od ADHD to realny, codzienny koszt życia z zaburzeniem neurorozwojowym. Dotyka finansów, czasu, relacji, zdrowia psychicznego. Ale zrozumienie mechanizmów, które za nim stoją, pozwala na odzyskanie kontroli — krok po kroku. Jeśli to czytasz, to już jesteś w drodze do zmiany.

Oby tak dalej!


Żródła danych:

  • Verywell Mind: What Is the ADHD Tax? (2022)
  • Amlung, M., Marsden, E., Holshausen, K., Morris, V., Patel, H., Vedelago, L., Naish, K. R., Reed, D. D., & McCabe, R. E. (2019). Delay discounting as a transdiagnostic process in psychiatric disorders: A meta-analysis. JAMA Psychiatry, 76(11), 1176–1186. https://doi.org/10.1001/jamapsychiatry.2019.2102
  • Jackson, J. N., & MacKillop, J. (2016). Attention-deficit/hyperactivity disorder and monetary delay discounting: A meta-analysis of case-control studies. Biological Psychiatry: Cognitive Neuroscience and Neuroimaging, 1(4), 316–325. https://doi.org/10.1016/j.bpsc.2016.01.007
  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.).

Joanna Dąbek

Autorka

Joanna Dąbek

Specjalistka od holistycznego zarządzania czasem i przyjemnej produktywności | przyjemnieproduktywna.pl

Może zainteresują Cię również:

Zdobądź spersonalizowany plan edukacji finansowej za 0 złotych!

Z

Quiz obejmuje pytania dotyczące twojej aktualnej sytuacji, które pozwolą nam ocenić, w którym miejscu drogi do niezależności i wolności finansowej jesteś.

Z
Otrzymasz wyniki oraz gotowy plan od razu po wykonaniu quizu, zupełnie za darmo i bez konieczności podania maila (ale jeśli będziesz chciała, to możesz zostawić nam maila i otrzymać na niego rozszerzoną wersję planu).
Z

Dzięki temu zaczniesz pracować nad swoją drogą do wolności finansowej od razu. Nie czekaj! Najlepszy moment na ogarnięcie swoich finansów jest TERAZ!

Edukacja finansowa dla kobiet | Girls Money Club

Chcesz otrzymywać regularne wiadomości ze świata gospodarki?

Chcesz lepiej rozumieć, co dzieje się w światowej gospodarce i jak to wpływa na Twoje pieniądze? Zapisz się na nasz piątkowy newsletter! Obiecujemy zero spamu, za to starannie wyselekcjonowane wiadomości ze świata większych i mniejszych pieniędzy oraz wskazówki i polecajki ciekawych materiałów od założycielki GMC.

W zamian za zapis do newslettera otrzymujesz pakiet 3 świetnych i praktycznych e-booków: „Pytania i odpowiedzi początkującej inwestorki”, „50 pomysłów na dodatkowe źródło dochodu” oraz „Praca zdalna – jak połączyć podróże z zarabianiem?”