dodatkowe źródło przychodu

Dodatkowe źródło przychodu w 6 krokach

Media często donoszą o nieustraszonych ludziach, którzy rzucają pracę i rozpoczynają własne biznesy od zera – i wszystko im się świetnie układa. Taki krok faktycznie wymaga nie lada odwagi, ale nie zawsze jest konieczny. Można bowiem stworzyć dodatkowe źródło przychodu, pracując na etacie. Jeśli jesteś jedną z tych osób, które wolą przetestować swój pomysł, zanim rzucą się na głęboką wodę, to mam dla Ciebie dobrą wiadomość: jesteś we właściwym miejscu.

Jaka jest Twoja sytuacja?

Niektórzy twierdzą, że w ich życiu nic się nie zmieni, jeśli nie spalą za sobą mostów. Być może tylko takim sposobem są w stanie się zmotywować do głębokich zmian w życiu. Podejście „wszystko albo nic” może być skuteczne, bo zmusza nas do ciężkiej pracy, kreatywności i efektywności. Ale nie każdy chce rezygnować ze swojej pracy.

W ostatnich latach popularny jest mit o tym, że posiadanie własnego przedsiębiorstwa to ostateczny cel zawodowy. Ale prawda jest taka, że droga przedsiębiorcy nie jest dla każdego.


Przede wszystkim droga przedsiębiorcy nie jest dla każdego

Jedni uwielbiają wolność i niezależność, ale drudzy potrzebują stałego przelewu na ich konto co miesiąc. Tacy ludzie dobrze odnajdują się etacie. Jeśli znajdujesz się w tej drugiej grupie, to prawdopodobnie nie planujesz budować innej kariery niż ta, którą już masz. Po prostu chcesz mieć dodatkowe źródło pieniędzy na koncie i  polepszyć swoją pozycję w firmie. Być może chcesz zadbać o swój wizerunek jako eksperta lub  spełnić swoje marzenia. Bez wątpienia, niektóre osoby nie lubią lub nie umieją pracować pod presją. Nie ma w tym nic złego – nie na każdego działa terapia szokowa. Być może właśnie wolisz taki bardziej subtelny styl, w którym krok po kroku realizujesz swoje cele i nie boisz się, że środki finansowe stopnieją do zera.


Jak zabrać się za tworzenie dodatkowego źródła przychodu?

To kluczowe pytanie, bo obecnie możliwości jest nieskończenie wiele, co czyni podejmowanie decyzji dużo trudniejszym.
Poniższe kilka kroków z pewnością będzie dla Ciebie ułatwieniem w wyborze swojej drogi.

Mając to na uwadze, potraktuj ten post jak warsztat. Ten artykuł w kilku krokach przeprowadzi Cię od chaosu myślowego do wyboru konkretnego pomysłu na dodatkowy biznes.

Chcesz stworzyć projekt oparty o Twoje zainteresowania i pasje? Nie odkładaj tego na kolejne tygodnie i miesiące. Nie czekaj na idealny moment. Idealny moment jest teraz!

Gotowa?
To zaczynamy!

KROK 1: Przegląd możliwych opcji

Pomyśl i wypisz jak największą liczbę możliwych sposobów na zarabianie pieniędzy online lub zamianę swojego hobby w dochodowy biznes. Jeśli swój wymarzony pomysł masz już w głowie, to super, jesteś szczęściarą. W tym przypadku możesz udać się bezpośrednio do KROKU 3! (Ale tak swoją drogą: jesteś pewna, że nie masz innych opcji? Może jeszcze się nie ograniczaj z pomysłami 😉

Jeśli przejrzałaś już wszystkie pomysły z ebooka, lub wypisałaś listę swoich pomysłów, to postaraj się wybrać co najwyżej trzy z nich – oczywiście nie losowe, ale te, które uznajesz za najlepsze dla Ciebie. Wybierz te pomysły, które sprawiają, że się uśmiechasz, albo że ściska Cię w brzuchu z ekscytacji na samą myśl o ich realizacji. Nie myśl na razie o tym, co jest rozsądne i praktyczne – tymi aspektami zajmiemy się później.

A co jeśli podobają Ci prawie wszystkie pomysły? Staraj się nie ulegać pokusie i wybrać co najwyżej trzy z nich. Jeśli to Ci pomoże, to po prostu przejrzyj pomysły z mojego ebooka kilka razy, za każdym razem wykreślając kolejne z nich. Uwierz mi: wiele razy popełniłam błąd, biorąc na siebie zbyt wiele projektów. Multitasking naprawdę utrudnia życie, lepiej jest brać się za kolejne rzeczy krok po kroku.

Przeznacz na wybór tyle czasu, ile potrzebujesz. A jak będziesz gotowa, przejdź do KROKU 2.

Cel kroku 1: Wybór co najwyżej trzech pomysłów na dodatkowe źródło przychodu.

KROK 2: Zderzenie z rzeczywistością

Ok, ten tytuł brzmi trochę dramatycznie, ale nie chodzi w nim wcale o roztrzaskanie Twoich marzeń na kawałki. W tym kroku zadbamy o to, aby nie pojawiły się żadne formalne przeszkody na drodze do realizacji Twoich celów. W kroku 1 wybrałaś pomysły, które Ci się podobają, szłaś za głosem serca. Teraz sprawdźmy, które z tych pomysłów są wykonalne. Co to oznacza?

Dla każdego pomysłu, zadaj takie pytania:

1) Jakie zmiany stylu życia są potrzebne do realizacji tego pomysłu? Czy jestem gotowa i chętna, aby je wykonać?

Pomyśl w ten sposób: jeśli chcesz napisać książkę o swojej podróży dookoła świata, ale jeszcze tej podróży nie wykonałaś, to realizacja tego projektu jest na razie po prostu niemożliwa. Nawet jeśli sam pomysł jest świetny, a Ty napisałabyś rewelacyjną, poczytną książkę – to najpierw musisz zdecydować się na zupełną zmianę stylu życia: czyli na podróż dookoła świata, która jest czasochłonna i kosztowna. Czy byłabyś skłonna podjąć takie ryzyko?

Ogólnie: jeśli chcesz stworzyć dodatkowe źródło przychodu, to najpierw musisz poświęcić na nie czas – to oczywiste. Musisz więc znaleźć ten czas, przy uwzględnieniu Twoich innych obowiązków, takich jak etatowa praca czy Twoje zlecenia. Jeśli chcesz faktycznie stworzyć solidne dodatkowe źródło przychodu, to Twoje cele muszą być przede wszystkim realne do realizacji – bo jeśli weźmiesz na siebie zbyt duże ryzyko albo zbyt czasochłonny projekt, to możesz szybko się zniechęcić.

2) Czy możesz zrealizować projekt z prawnego punktu widzenia?

Upewnij się, że realizacja Twojego projektu nie będzie naruszać umowy z Twoim obecnym pracodawcą – ostatnie, z czym chcesz mieć do czynienia, to groźba zwolnienia lub batalii w sądzie.

Piszę o tym, bo te sprawy są ważne – aczkolwiek prawdopodobnie w przypadku większości z Was nie będzie z nimi żadnego problemu, zwłaszcza gdy Twój pomysł na dodatkowe źródło przychodu nie jest w żaden sposób konkurencyjny w stosunku do tego, co robisz zawodowo na co dzień. Jesteś księgową, a po godzinach chcesz prowadzić blog podróżniczy? Proszę bardzo. A może jesteś marketingowcem, którzy marzy o własnym sklepie online z kawą? Tu też droga jest czysta.

Jednak w niektórych przypadkach sprawa nie jest tak oczywista. Pomyśl o takich przykładach: Jeśli pracujesz jako prawnik, to Twoja firma może zabronić Ci udzielania jakichkolwiek porad prawnych poza miejscem pracy. Aczkolwiek na prowadzenie bloga o tematyce prawniczej możesz mieć zielone światło.

KROK 3: Podstawowa analiza rynku

Jak dotychczas, wyodrębniłyśmy pomysły, które nie tylko są dla Ciebie ciekawe, ale i są realne do zrealizowania. Przyszedł więc czas na sprawdzenie, czy mają one potencjał do zarabiania dla Ciebie pieniędzy. Jak się domyślasz, ten punkt jest niezwykle ważny, więc go nie pomijaj!

Pamiętaj: jeśli rozpoczniesz projekt, który nie będzie przynosił Ci dochodów, to niekoniecznie jest to bez sensu. Wciąż może on stanowić dla Ciebie źródło radości – ale w tym poście szukamy pomysłu, który da Ci nie tylko radość, ale i pieniądze. To najlepsze połączenie 🙂

Ok, a więc jak sprawdzić, czy nasz pomysł ma potencjał do zarabiania pieniędzy? Oczywiście im bardziej pogłębioną analizę zrobisz, tym lepiej – ale jeśli Twój projekt nie jest bardzo skomplikowany i nie wymaga jakichś ogromnych inwestycji na start, to w zasadzie wystarczy prosta analiza. Pamiętaj o tym, że żadne prognozy i wyliczenia nie zastąpią wypuszczenia produktu na rynek i sprawdzenia go „w akcji”. Dlatego, zamiast tracić czas na rozległe analizy, odpowiedz szczerze i konkretnie na kilka kluczowych pytań. Oto one:

Pytanie 1: Jak dużo czasu i pieniędzy potrzebuję na start?

Na przykład, jeśli chcesz napisać książkę, to wstępna inwestycja – zarówno czasu, jak i pieniędzy – może być stosunkowo niewielka (oczywiście, biorąc pod uwagę to, że masz pewną wiedzę i wiesz, o czym chcesz pisać). Ale np. jeśli chcesz stworzyć własną markę modową, to może zająć to znacznie więcej czasu i wymagać dużo większych nakładów kapitału.

Uwzględnij wszystkie koszty potrzebne do realizacji pomysłu. Weź pod uwagę np. to, że obecnie każdy biznes potrzebuje chociażby prostej strony internetowej. Jeśli nie jest to biznes/produkt tworzony wyłącznie online, to nie zapomnij doliczyć kosztów wszystkich materiałów, podwykonawców, itp. Dolicz koszt stworzenia logo czy etykiet przez grafika. Zastanów się, czy nie musisz uwzględnić także kosztów doedukowania się: zakupu książek, kursów online lub usług konsultanta.

Uwierz mi, koszty dotkliwie się mnożą, więc porzuć myślenie życzeniowe i bądź ze sobą brutalnie szczera. To oszczędzi Ci rozczarowań później.

A jak już podliczysz wszystkie koszty, to pomnóż je razy dwa i oceń, czy nadal byłyby one dla Ciebie akceptowalne. Dlaczego? Bo wielu kosztów i tak nie jesteśmy w stanie oszacować przed rozpoczęciem działania.

Pytanie 2: Kto jest Twoim potencjalnym klientem?

Jeśli chcesz zarobić pieniądze na Twoim projekcie/dodatkowym biznesie, to musisz stworzyć produkt, który będzie przydatny jakiejś konkretnej grupie ludzi. A więc musisz ocenić, kim ci ludzie są.

Dla przykładu, jeśli tworzysz ręcznie robione zabawki i mieszkasz w Polsce, to Twoją grupą docelową są najprawdopodobniej rodzice dzieci w określonym wieku, mieszkający w naszym kraju (chociaż nic nie stoi na przeszkodzie, aby uwzględnić marketing i wysyłkę także poza granicami Polski). Z kolei jeśli tworzysz anglojęzyczne szkolenie z reklamy na Instagramie, to Twoimi klientami mogą być marketingowcy, przedsiębiorcy czy influencerzy z całego świata.

A więc, odpowiedz sobie na pytania:

  • Kim są Twoi klienci? / Kto potrzebuje Twojego produktu?
  • Czy ta grupa jest wystarczająco duża, aby wygenerować solidny popyt na Twój produkt?
  • Jak dotrzesz do tych osób? / Jak dasz im znać, że Twój biznes istnieje i oferuje coś, co będzie dla nich interesujące i przydatne?

Pytanie 3: Kto jest Twoją konkurencją?

Jak dużo ludzi robi dokładnie to, co Ty chcesz robić? Z kim będziesz konkurować o uwagę i pieniądze Twoich potencjalnych klientów?

Odpowiedź na to pytanie jest powiązana z odpowiedzią na pytanie 2. Jeśli Twoja potencjalna grupa docelowa jest duża, to prawdopodobnie konkurencja o te osoby jest bardziej zawzięta niż w przypadku funkcjonowania w niewielkiej niszy.
Ale zarówno duży, jak i niewielki rynek, mają swoje zalety. Konkurowanie na dużym rynku (np. rynku trenerów personalnych czy produktów fit – bo przecież każdy chce być piękny i zdrowy) może być trudne, ale wśród wielu osób możesz znaleźć te, które polubią Cię za indywidualny styl czy świetne podejście do klienta. Gdy rynkowy tort jest duży, to nawet niewielki kawałek może dać Ci dużo zadowolenia 😉

Z drugiej strony, gdy tworzysz niszowy produkt, to dużo szybciej i łatwiej możesz dotrzeć do Twoich potencjalnych klientów. Nie wszystkie nisze jednak są atrakcyjne – czasem nie ma w nich konkurencji nie bez przyczyny … Sprawdź więc, czy ktoś w danej niszy już próbował robić podobny produkt i poniósł porażkę – to może dać Ci do myślenia. Jeśli twoja nisza okaże się rozwojowa i da Ci spore przychody, to konkurencja z pewnością także szybko się pojawi.

No dobrze, i to tyle!

Właśnie zrobiłaś podstawową analizę rynku. Upewnij się, że odpowiedziałaś szczerze i dokładnie na każde z powyższych pytań dla każdego biznesu, który rozważasz. Który z tych biznesów jest najbardziej atrakcyjny pod kątem potencjału do zarabiania? A które pomysły okazały się rozczarowujące?

Na tym etapie wyeliminuj każdy pomysł, który prawdopodobnie byłby finansowym fiaskiem.

Cel kroku 3: Rzetelna ocena Twoich pomysłów na biznes pod kątem potencjału do zarabiania pieniędzy. (Jeśli okaże się, że żaden z Twoich pomysłów nie przetrwał tej próby – spokojnie, wróć do kroku 1 i wybierz nowe pomysły na biznes).

KROK 4: Wybór jednego pomysłu

Po przeanalizowaniu Twoich pomysłów, wybierz jeden, który będziesz chciała realizować najpierw (no chyba że już na tym etapie masz wybrany jeden konkretny pomysł – wtedy sprawa jest prosta. 🙂 Zalecam skupienie się tylko na jednym pomyśle w jednym czasie. Nie oznacza to, że jeśli masz inne pomysły, które mają szansę powodzenia, to musisz z nich rezygnować – po prostu odłóż je na później.

Dlaczego? Bo jeśli masz swoją regularną pracę, a czasem również własną rodzinę, to nawet praca nad stworzeniem jednego dodatkowego źródła przychodu sprawi, że będziesz już bardzo zajęta. Nie rozdrabniaj się, jeśli nie musisz – ja wielokrotnie robiłam ten błąd i przez to musiałam dłużej czekać na efekty mojej pracy.

Cel kroku 4: Wybór jednego projektu, nad którym rozpoczniesz pracę w najbliższej przyszłości.

KROK 5: Wyodrębnienie konkretnego produktu/usługi

Ten krok jest absolutnie konieczny przy tworzeniu dodatkowego źródła przychodu. To logiczne: bez produktu nie ma sprzedaży – a więc nie ma przychodów. To oczywiście nie musi być produkt fizyczny – obecnie coraz popularniejsze jest tworzenie produktów online! Spójrz na te przykłady:

  • Jeśli chcesz nauczyć innych czegoś, czyli stworzyć produkt edukacyjny, to napisz ebook albo stwórz kurs online.
  • Jeśli masz umiejętności artystyczne, to zacznij sprzedawać swoje zdjęcia/plakaty online w wysokiej jakości, twórz obrazy na zamówienie albo doradzaj w kwestii wystroju wnętrz firmom i osobom indywidualnym.

Cokolwiek robisz i w czymkolwiek jesteś dobra, musisz przełożyć to na konkretny produkt.

W tym kroku również oprzyj się pokusie stworzenia kilku produktów naraz. Na samym początku, stwórz jeden produkt, dopracuj go i wypuść na rynek. W ten sposób szybko przetestujesz swój pomysł! Jeśli spodoba się on innym i będzie kupowany, wtedy możesz z lżejszym sercem i pełniejszymi kieszeniami rozwijać swój biznes 🙂 Poza tym, pierwsi klienci mogą również zaoferować Ci feedback – a to pozwoli Ci ulepszyć Twój produkt i sprzedać go więcej.

Gdy w powyższy sposób przetestujesz swój pierwszy produkt, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś dorzuciła do oferty więcej produktów i rozszerzyła swoje portfolio.

A więc, jaki będzie Twój pierwszy produkt?

Cel kroku 5: Klarowna wizja pierwszego produktu, który będziesz sprzedawać.

KROK 6: Podział drogi do celu na niewielkie kroki

Na tym etapie należą Ci się wielkie gratulacje!

Uwierz mi, jeśli wykonałaś powyższe kroki, to powinnaś być z siebie dumna – bo zrobiłaś więcej, niż wiele osób zrobiło kiedykolwiek dla swojej satysfakcji z pracy i drogi do finansowej wolności. Ten krok jest już w tym procesie ostatni…

… ale jednocześnie jest to pierwszy krok Twojej nowej drogi – drogi przedsiębiorcy.

Teraz już wiesz, który projekt będziesz realizować oraz jaki produkt chcesz sprzedawać. Zostało już tylko… zacząć działać! Nie odkładaj tego pomysłu na półkę i zacznij realizować go od razu, dopóki masz w sobie dużo energii i motywację do działania. Zła wiadomość jest taka: właśnie teraz trzeba zabrać się do ciężkiej pracy. Dobra wiadomość jednak brzmi: ta praca prawdopodobnie będzie przyjemna, bo najtrudniejszy etap – czyli decyzję o realizowanym projekcie – masz już za sobą. Naprawdę, dużo łatwiej się pracuje, gdy masz w głowie upragniony cel.

Realizacja nawet niewielkiego projektu bywa wielowątkowa. Aby nie pogubić się w realizacji poszczególnych zadań i nie zostać przytłoczonym przez nawał pracy, proponuję podzielić Twoją drogę do celu na niewielkie kroki. Zawsze miej pod ręką najbliższy cel – jeśli np. musisz stworzyć stronę internetową Twojego projektu, to poszczególnymi krokami mogą być: wybór podwykonawcy do zrobienia strony, przejrzenie podobnych stron i wybór własnego stylu/kolorystyki, zlecenie stworzenia logo, napisanie kilku tekstów na stronę, zakładki „O mnie” czy opisu produktu.

Podzielenie dużego zadania na mniejsze kroki ma jeszcze jedną zaletę: realizacja każdego kolejnego kroku będzie małym zwycięstwem i doda Ci energii!

Cel kroku 6: Stworzenie listy niewielkich działań, które zbliżają do celu; wrzucenie ich do swojego kalendarza i konsekwentna realizacja, dzień po dniu.


Podsumowanie

Jeszcze raz gratuluję!

Pamiętaj, że jeśli przeszłaś przez powyższe kroki, to jesteś bliżej realizacji swojego marzenia o dodatkowym źródle przychodu. Marzenia, które być może odkładałaś już wiele razy na później, ale nie chcesz tego robić kolejny raz. Tym razem chcesz znaleźć na to czas i być w pełni zaangażowana.

Twój nowy projekt może okazać się dla Ciebie solidnym dodatkowym źródłem przychodu, a nawet może otworzyć Ci drogę do zupełnie nowej kariery. A w obu przypadkach: przyniesie Ci nową wiedzę, doświadczenia oraz dużo dobrej zabawy. Bo nic nie cieszy tak bardzo jak realizacja marzeń, prawda?

Z myślą o wszystkich kobietach, które chciałyby poszerzyć swoją wiedzę na temat rozwijania własnych finansów założyłam i prowadzę grupę GIRLS MONEY CLUB na Facebooku. Panuje tam przyjazna atmosfera i wspieramy się wzajemnie, dzieląc się wiedzą tak potrzebną w dzisiejszych czasach. Jeśli jeszcze nie dołączyłaś – serdecznie zapraszam!


Zapisz się na newsletter i pobierz e-booka 50 SPOSOBÓW NA ZARABIANIE!

Marzysz o tym, aby mieć dodatkowe źródło przychodu?

Chcesz zmienić pracę na taką, którą pokochasz i która przyniesie ci satysfakcjonujące zarobki?

A może twoim celem jest własny biznes?

.

Zobacz również:

Trzecie urodziny GMC i otwarcie siedziby! Kulisy GMC #11

W sobotę 10.02 odbyło się wyjątkowe spotkanie w centrum Warszawy. Nie tylko obchodziłyśmy trzecią rocznicę utworzenia Girls Money Club we wspaniałym towarzystwie, ale również oficjalnie otworzyłyśmy nową siedzibę GMC. W dzisiejszym artykule dzielimy się podsumowaniem z tego ekscytującego eventu!

Czytaj więcej »

Finanse i miłość – jak rozmawiać o pieniądzach, by zbudować silniejszy związek? Zaproś bliską osobę na money date!

Pieniądze są często uznawane za źródło napięć w relacjach, ale mogą być także narzędziem do budowania zaufania oraz wspólnego bezpieczeństwa. Jak rozmawiać z partnerem lub partnerką o pieniądzach? W jaki sposób zorganizować wspólne finanse? W dzisiejszym artykule z okazji Walentynek podzielę się wskazówkami – z perspektywy kobiety-finansistki, w związku małżeńskim z finansistą. 😉

Czytaj więcej »